به گزارش صدای نوفرست به نقل از  خبرنگار خاورستان، محمد حسن نوفرستی کارمند بانک و یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت عسل تاجکوه استان خراسان جنوبی،  به مدت 5 سال است که مشغول به تولید محصول عسل بومی استان است.

این تولید کننده عسل در استان در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: با توجه به این که عسل استان از لحاظ خواص دارویی بی نظیر است به پیشنهاد یکی از دوستان در سال 1392 بحث صادرات این محصول با برند خود استان مطرح شد.

وی ادامه داد: شرکت تعاونی معجزه تاجکوه را در آذرماه 1391 با هدف بسته بندی محصولات استراتژیک استان راه‌اندازی کردیم.

 

کارخانه عسل تاجکوه با هزینه‌ای نزدیک به 2میلیارد  در سال 91 راه اندازی شد

این تولید کننده عسل در استان با بیان این‌که در پایان سال 91 برای تأمین برخی از هزینه‌ها به سیستم بانکی روی آوردیم؛ گفت: با 700 میلیون تومان کارخانه را خریداری و با نرخ سود 27 درصد از صندوق برای تجهیز آن وام گرفتیم و کارخانه با هزینه‌ای نزدیک به 2میلیارد راه اندازی شد.

نوفرستی متذکر شد: تجهیز، بسته بندی و تأمین آزمایشگاه کارخانه هزینه‌های زیادی برای ما در برداشت که خرده هزینه آن بالغ بر 100 میلیون تومان بود.

کار را ابتدا با 5 تن عسل و تعداد کندوهای محدودی از 25 نفر اعضا آغاز کردیم

وی ادامه داد: کار را ابتدا با 5 تن عسل و تعداد کندوهای محدودی از 25 نفر اعضا آغاز کردیم که در سال 92 تعداد کندوها به یک هزار و 500 و در حال حاضر به 5 هزار کندو رسیده است.

این تولید کننده عسل در استان با اشاره به این‌که سرمایه اولیه شرکت سه میلیون و 750 هزار تومان بود که در سال92 این سرمایه به 70 میلیون تومان و سال 93 به 170 میلیون تومان رسید؛ گفت: به طور تدریجی سهم هر عضو افزایش یافت.

نوفرستی خاطرنشان کرد: در این مدت فعالیت، تقریباً سال‌های 91 و 92 را زیان دادیم و در شش ماهه دوم 93  به یک تعادل نسبی رسیدیم همچنین توانستیم به طور مستقیم برای 13 نفر اشتغال ایجاد کنیم.

در حال حاضر حائز کسب برندهای بین الملی اعم از EC اروپا، حلال و 3 ایزو شده‌ایم

وی ادامه داد: درسال 92 به دنبال کسب مجوزهایی اعم ازپروانه بهداشت و برندهای بین الملی بودیم که در حال حاضر حائز کسب برندهای بین الملی اعم از EC اروپا، حلال و 3 ایزو شده‌ایم.

این تولید کننده عسل در استان با بیان این‌که با وجود نقدینگی کوتاه مدت، سود وام‌ها بالا بود و شرایط را در ابتدای کار برای شرکت سخت کرد؛ گفت: در سال 93 که چارت سازمانی شرکت کامل شد؛ بخش‌های فروش و بازاریابی را هم فعال کردیم.

سال 93 در بیش از 50 نمایشگاه ملی حضور داشته ایم

نوفرستی شعار شرکت عسل تاجکوه را "یک ده آباد بهتر از ده خراب است" عنوان کرد و افزود: سال 93 در بیش از 50 نمایشگاه ملی حضور داشته ایم و حداقل هفته‌ای یکبار در نمایشگاه‌هایی اعم از نمایشگاه تخصصی و عرضه محصولات شرکت می کردیم و از این طریق مشتری‌های بیشتری جذب محصول شده و همکاری خوبی با پزشکان داروهای گیاهی برقرار کردیم.

وی یادآور شد: در پایان سال گذشته، از طریق نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های خراسان جنوبی که در تهران برگزار شد محصول عسل را به برخی از کشورهای خارجی معرفی کردیم و چنانچه شرایط فراهم شود این عسل تولیدی با برند خود استان به کشورهای دیگر صادر خواهیم کرد.

عسل گون، کنار، آویشن، عناب و زرشک از جملات محصولات این کارخانه

این تولید کننده عسل در استان، عسل گون، کنار، آویشن، عناب و زرشک از جملات محصولات این کارخانه برشمرد و افزود: ظرفیت تولیدمان در سال 400 تن است که یکی از فرآورده‌های ما ژل رویال، بره بوم و گرده گل بوده که گرده گل خاصیت ضدعفونی کننده‌ای دارد.

نوفرستی ادامه داد: 100 تن عسل تولیدی استان، به خراسان رضوی، تهران، سیستانو بلوچستان، اردبیل و اصفهان صادر می‌شود و نمایندگی‌های این محصول در تهران و مشهد فعال است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که استان از لحاظ آب و هوایی در منطقه خشکی قرار دارد اما نادر و کمیاب بودن گونه‌های گیاهی استان مزیتی برای تولید این محصول است.

این تولید کننده عسل در استان،با بیان این‌که افراد علاقه مند به این شغل، ابتدا باید در دوره‌های اتحادیه زنبوداران و کلاس‌های جهاد کشاورزی شرکت کنند؛ گفت: برای آغاز کار پنج کندو کافی است در کنار آن از تجربیات یک زنبودار با سابقه استفاده کنند.

پشتکار یکی از ملاک‌های یک زنبوردار موفق

نوفرستی پشتکار را یکی از ملاک‌های یک زنبوردار موفق عنوان کرد و افزود: اکثر زنبوداران با تجربه باغ ندارند و بسیار از کشاورزان به دلیل موثر بودن عملکرد زنبور در گرده افشانی و بارور کردن محصولات، تمایل دارند که زنبور داران کندوهای خود را در باغ  مجاور باغ‌های آنان قرار دهند.

وی با بیان این‌که در سال گذشته کندوهای زنبور خود را در باغ یکی از بستگان گذاشتیم که موجب دو برابرشدن محصول عناب این باغ نسبت به سال گذشته شده بود؛ گفت: این بازدهی محصول بستگی به گرده افشانی دارد و زنبور با گرده افشانی موجب دو برابر شدن محصول باغات می‌شود.

این تولید کننده عسل در استان، ادامه داد: به نقل از یکی از ابرقدرت‌های زنبوداری کانادا که از قضا ایرانی بوده درآمد حاصل از جابه جایی کندوهای زنبور عسل را بیشتر از عسل تولیدی می‌داند چراکه زنبور با گل تغذیه می‌شود و موقع اتمام گل باید کندوها را جابه جا کرد.

نوفرستی گلدهی آویشن و داروهای کوهی را در بهار، زرشک در اول اردیبشهت، عناب اول خرداد، یونجه و خارشتر در اواسط تیرماه برشمرد و افزود: با توجه به گرمی و سردی استان باید کندوها با توجه به دما جابه جا شوند.

این تولید کننده عسل در استان با بیان این‌که رفع ناراحتی‌های قلبی، گوارش، مو و چشم از جمله خواص درمانی عسل است؛ گفت:عسل زرشک برای بیماری کبد، قلب و عروق، عسل عناب برای بیماری تنفسی و گوارشی، عسل کنار برای مو و پوست مفید است.

نوفرستی عسل عناب، زرشک، آویشن، چهل گیاه از جمله دیگر فرآورده‌های دیگر عسل برشمرد و افزود:عسل چهل گیاه فرآورده تبدیلی از انواع عسل است که فروش و طعم بسیار خوبی دارد.

وی با بیان این‌که زنبود دار شش ماه از سال را تقریباً پرفشار کار می‌کند؛ سه ماه را نیمه وقت یا پاره وقت و 3 ماه پایان سال را عملاً بیکار است؛ گفت: کسی که این شغل را انتخاب می‌کند باید بداند که شش ماه از سال را هیچ تولیدی نخواهد داشت.

این تولید کننده عسل در استان، در خصوص پیشنهاد خود به صندوق حمایت گفت: با توجه به این‌که زنبودار نمی‌تواند عسل تولیدی خود را به راحتی به فروش برساند و بعضاً عسل خود را به خارج استان می‌فرستد و متاسفانه با برند استان های دیگر بسته بندی و صادر می‌شود.

نوفرستی پیشنهاد داد: دولت از طریق صندوق حمایت از بخش کشاورزی تفاهم نامه‌ای 3 جانبه بین زنبور دار، صندوق حمایت از بخش کشاورزی و شرکت عسل تاجکوه منعقد کند که زنبوردار عسل خود را تحویل شرکت داده و پولش را از صندوق حمایت بگیرد و آن پول که در قالب وام بوده را شرکت در سر رسیدش پرداخت کند.

وی ادامه داد: با این کار، هم کمکی به بخش تولید و هم خود زنبوردارمی‌شود چراکه آن پول در محل خود با نظارت سیستم مصرف می‌شود.