http://s6.picofile.com/file/8216354818/hasan.jpg

شهید محمدحسن نوفرستی
نام پدر: غلام رضا

محل تولد: خراسان جنوبی- بیرجند - روستای نوفرست
تاریخ تولد: 1347
رشته تحصیلی: حوزوی
محل شهادت: شلمچه
تاریخ شهادت: 1365/12/16
مزار شهید: گلزار شهدای روستای نوفرست-بیرجند

محمدحسن نوفرستی فرزند غلام رضا در سال 1347 در روستای نوفرست از توابع شهرستان بیرجند در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در آغوش پدر و مادری پرهیزگار سپری کرد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در نوفرست گذراند. پس از آن که تحصیلات راهنمایی را با موفقیت به اتمام رساند، برای کسب معارف اسلامی و تحصیل در حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) عازم زاهدان شد. مدت دو سال در حوزه علمیه این شهر به تلمّذ پرداخت.
این روحانی بزرگوار دو بار به مدت 6 ماه داوطلبانه از طریق بسیج حوزه ی علمیه ی زاهدان به عنوان مبلغ عازم جبهه شد. هرچند به عنوان مبلغ در صحنه های دفاع مقدس حضور یافته بود اما در شب های عملیات آرپی جی بر دوش می گذاشت و به قلب سپاه دشمن یورش می برد و حتی یک بار نیز از ناحیه دست مورد اصابت ترکش قرار گرفت و مجروح شد.
آخرین بار که به عنوان مبلغ از طریق لشگر 41 ثارالله به جبهه اعزام شده و در لشکر 5 نصر همراه گردان 409 در مصاف با دشمن شرکت نمود، در تاریخ شانزدهم اسفند ماه سال 1365 در منطقه ی عملیاتی شلمچه در عملیات کربلای 5 مورد اصابت ترکش قرار گرفت و در سن 18 سالگی به آرزوی دیرینه اش که شهادت بود، دست یافت.
پیکر پاک شهید با شکوه خاصی در بیرجند بر دوش مردم همیشه در صحنه ی این شهر تشییع شد و سپس برای تدفین به زادگاهش انتقال یافت.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

http://s3.picofile.com/file/8216354726/etminan.jpg

شهید حمیدرضا بااطمینان
نام پدر: رجبعلی
محل تولد: خراسان جنوبی- بیرجند

تاریخ تولد: 1344
مدرک تحصیلی: کاردانی
رشته تحصیلی: عدم وجود اطلاعات
محل شهادت: عدم وجود اطلاعات
تاریخ شهادت: 1366/01/27
گلزار شهید: گلزارشهدای بیرجند

محمدرضا بااطمینان فرزند رجبعلی در سال 1344 در شهرستان بیرجند پا به عرصه حیات گذاشت. دوران تحصیل خود را در بیرجند به پایان رساند. در دوران پرشکوه انقلاب اسلامی حضوری تاثیر گذار داشت.پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عضو فعال پایگاه بسیج شهید چمران، مسجد رضوی به خدمت مشغول شد. در دوران دانش‌آموزی بارها به جبهه رفت و ضمن حضور در جبهه از درس خواندن نیز غافل نبود.با موفقین دیپلم گرفت و همان سال نیز در کنکور شرکت کرد و در رشته ساخت و تولید دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.قبولی او در دانشگاه مانع از حضور او در جبهه نشد بلکه حضور او را بیشتر و پررنگ‌تر کرد.در چندین عملیات از قبیل نصر1، کربلای 4و5، والفجر8 به عنوان پیک مخصوص گردان شرکت کرد و در مجموع مدت 34 ماه در لشکر ویژه شهدا به خدمت در واحدهای عملیاتی مشغول بود. در بیست و هفتم فروردین ماه سال 1366 در عملیات نصر1 در سن 22 سالگی در منطقه «سلیمانیه» عراق به شدت مجروح گردید.از آنجا که منطقه عملیاتی صعب‌العبور بود و زیر آتش دشمن قرار داشت جراحات بسیاری بر جان اونشست و بر اثر خونریزی فراوان به شهادت رسید. هشت سال بعد باقی مانده های پیکر مطهر او را به زادگاهش ، بیرجند منتقل کردند و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپردند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://s6.picofile.com/file/8216354692/ali.jpg

شهید علی نوفرستی
نام پدر:
محمد

محل تولد: خراسان - بیرجند - روستای نوفرست
تاریخ تولد: 1343
مدرک تحصیلی: دیپلم
رشته تحصیلی: مکانیک
محل شهادت: جزیره مجنون
تاریخ شهادت: 1362/12/06
مزار شهید: گلزار شهدای بیرجند

علی نوفرستی فرزند محمد در سال 1343 در خانواده ای متدین و مذهبی در روستای نوفرست از توابع شهرستان بیرجند متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و دوران راهنمایی را با موفقیت در بیرجند به پایان رساند. سپس در هنرستان فنی در رشته ی مکانیک عمومی مشغول تحصیل شد و با موفقیت دیپلمش را گرفت.
در اوقات فراغت در کار قالی بافی و کشاورزی به خانواده اش کمک می کرد. در 17 سالگی بنا به فرموده ی رهبر، داوطلبانه عازم به جبهه گردید و از طریق بسیج سپاه پاسداران به منطقه رهسپار شد. او 4 بار و حدود 15 ماه در صحنه های دفاع مقدس و مبارزه با دشمن متجاوز حضور یافت. سپس به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و به عنوان مسئول قبضه ی تفنگ 120 همراه تیپ 21 امام رضا (ع) در جبهه شرکت نمود و پس از رزمی دلاورانه در تاریخ ششم اسفند ماه سال 1362 در منطقه ی عملیاتی جزیره مجنون در عملیات خیبر در سن 19 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد.
پیکر پاک شهید مدت 13 سال مفقود بود تا این که توسط گروه تفحص شناسایی گردید و پس از تشییع باشکوهی در بیرجند در گلزار شهدای این شهر به یادگار گذاشته شد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://s6.picofile.com/file/8216354868/mohamad.jpg

شهید محمد نوفرستی
نام پدر:
برات

محل تولد: خراسان جنوبی - بیرجند - روستای نوفرست
تاریخ تولد: 1346
مدرک تحصیلی: ابتدایی
رشته تحصیلی: عدم وجود اطلاعات
محل شهادت: پاسگاه جان آباد_خاش
تاریخ شهادت: 1366/03/23
گلزار شهید: گلزار شهدای روستای نوفرست-بیرجند

محمد نوفرستی فرزند برات در سال 1346 در روستای نوفرست از توابع شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در آغوش پدر و مادری مهربان و متدیّن گذراند. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به اتمام رساند. از آن جا که خانواده اش توان مالی برای تحصیل وی در شهر نداشتند، ترک تحصیل نمود و به کشاورزی و دامداری پرداخت. مدتی نیز به قالی بافی روی آورد و از این راه کمک خرج خانواده اش بود.
او فردی مذهبی و اهل مسجد بود. نمازش را مرتّب در مسجد به جماعت اقامه می نمود و در انجام فرایض مذهبی بسیار کوشا بود. عضو فعّال پایگاه محل بود و در 17 سالگی از طریق بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیرجند دو بار در جبهه حضور یافت.
وقتی برای انجام خدمت نظام وظیفه فرا خوانده شد، به نیروی انتظامی ( ژاندارمری ) پیوست و پس از طیّ دوره ی آموزشی در زابل برای خدمت به نظام جمهوری اسلامی و حراست از مرزهای شرقی کشور به پاسگاه جان آباد منتقل شد. مدت ها دلاورانه با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مبارزه نمود.
سرانجام در تاریخ بیست و سوم خردادماه سال 1366 در درگیری با اشرارِ از خدا بی خبر در منطقه ی پاسگاه جان آباد شهرستان خاش بر اثر اصابت گلوله در سنّ 20 سالگی به درجه ی عظمای شهادت نایل گشت.
پیکر پاک شهید بر دوش امّت حزب الله و سلحشور بیرجند تشییع گردید. سپس در کنار شهدای روستای نوفرست به خاک سپرده شد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://s3.picofile.com/file/8216354834/mahdi.jpg

شهید مهدی نوفرستی
تاریخ تولد : 1344
نام پدر : جواد
محل تولد : خراسان /بیرجند
تاریخ شهادت : 1363/07/26
طول مدت حیات : 19 سال
محل شهادت : میمک
مزار شهید : گلزار شهدای بیرجند

مهدی نوفرستی فرزند جواد در سال 1344 در بیرجند و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلاتش را در بیرجند گذراند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در راهپیمایی ها و نوشتن شعار روی دیوار و نصب پوستر و پاره کردن عکس شاه خائن نقش فعالی داشت. نمازش هیچگاه ترک نمی شد. علاقه ی زیادی به مسجد و هیأت های مذهبی و عزاداری داشت. در تمام مدت ماه محرم لباس سیاه بر تن کرد. به امام حسین (ع) عشق می ورزید و هر وقت نام حضرتش برده می شد بی اختیار اشک در چشمانش حلقه می زد. به امام خمینی (ره) خیلی علاقه داشت و می گفت: چون امام دستور داده اند باید به جبهه برویم. او معتقد بود باید از دین و کشور دفاع کرد. شب تا صبح گشت می زد و در پایگاه نگهبانی می داد .

در سال دوم راهنمایی ترک تحصیل کرد، چون مدرسه را مانعی برای رفتن به جبهه عشق و ایثار می دانست. در سال 61 با اصرار فراوان به مدت 3 ماه در تیپ 21 امام رضا (ع) با بعثیون به نبرد پرداخت و پس از مراجعت از جبهه به آموزشگاه گروهبانی مرکز آموزش 04 رفت و به استخدام ارتش درآمد.

سپس به صالح آباد جبهه میمک اعزام شد و عاشقانه به دفاع از اسلام پرداخت. بزرگترین آرزویش زیارت کربلا بود و در هر مرخصی می گفت: «این دفعه که رفتم از کنار مزار امام حسین (ع) تماس خواهم گرفت». سرانجام در تاریخ بیست و ششم مهرماه سال 1363 پس از یک بار جراحت از ناحیه پا و بدنی پر از ترکش در منطقه عملیاتی میمک با دو نفر از همرزمانش در سنگر حضور داشتند که یکی از دوستانش جهت آوردن آب از سنگر خارج می شود. به محض خارج شدن، خمپاره به سنگر اصابت می کند و همانند مولایش امام حسین (ع) با لب تشنه پس از یک سال خدمت در مناطق جنگی در سن 19 سالگی به درجه رفیع شهادت نایل می گردد.

پیکر پاک و مطهرش پس از تشییع در قطعه ی شماره یک گلزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://s3.picofile.com/file/8216354792/ghofrani.jpg

شهید محمدحسین غفرانی نوفرست
نام پدر:
مصطفی
محل تولد: خراسان - بیرجند - روستای نوفرست
تاریخ تولد: 1340
مدرک تحصیلی: دیپلم
رشته تحصیلی: عدم وجود اطلاعات
محل شهادت: جزیره مجنون
تاریخ شهادت: 1364/09/26
مزارشهید: گلزار شهدای روستای نوفرست-بیرجند

محمدحسین غفرانی نوفرست فرزند مصطفی در سال 1340 در خانواده ای متدین در روستای نوفرست بیرجند دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم ادامه داد و در ضمن فراگیری علم، به فعالیت های مذهبی و دینی پرداخت. او فردی متعهد به نظام پیرو اهل بیت پیامبر علیهم السلام و معتقد به ولایت و امامت بود.
با شروع جنگ تحمیلی جهت گذراندن خدمت مقدس سربازی وارد ارتش شد و در طول خدمت با شجاعت و اخلاص به انجام وظیفه پرداخت. سرانجام در تاریخ بیست و ششم آذرماه سال 1364 در عملیات پدافندی جزیره ی مجنون دعوت حق را لبیک گفت و در سن 24 سالگی به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد.
پیکر پاک شهید پس از تشییع در شهرستان بیرجند به زادگاهش منتقل و به خاک سپرده شد.

----------------------------------------------------------------------------

http://s6.picofile.com/file/8216354784/farhadi.jpg

شهید محمدرضا فرهادی
نام پدر: عباسعلی
محل تولد: خراسان جنوبی - بیرجند
تاریخ تولد: 1348
مدرک تحصیلی: دیپلم
رشته تحصیلی: عدم وجود اطلاعات
محل شهادت: منطقه عملیاتی فاو
تاریخ شهادت: 1365/03/05
مزارشهید: گلزار شهدای بیرجند

شهید « محمدرضا فرهادی » فرزند عباسعلی در سال 1348 در شهرستان بیرجند در خانواده ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود .تولد این فرزند که تنها پسر خانواده اش بود باعث خوشحالی و سرور خانواده اش گردید . محمد رضا سه ساله بود که پدرش در ظهر عاشورای 1351 دیده از جهان فروبست و از آن پس او در آغوش پرمهر مادری فداکار و علاقه مند به قرآن و اهل بیت (ع) رشد یافت. محمدرضا که در فضایی آکنده از معنویت به سن تحصیل رسید دوران ابتدایی را در دبستان حجت و مقطع راهنمایی را در مدرسه علامه فرزان شهرستان بیرجند به پایان رساند .دوران تحصیل محمد رضا در دوره راهنمایی مصادف با اوج گیری انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) بود و او در برنامه های مربوط به انقلاب حضوری چشمگیر داشت و در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت می کرد . بعد از انقلاب نیز محمد رضا به فعالیت های انقلابی خود ادامه داد و بر علیه منافقین ، همراه با شهید هادوی و شهید میرزایی فعالانه شرکت داشت او تحصیلات متوسطه خویش را در رشته برق و در هنرستان ابوذر ادامه داد و همزمان با تحصیل در بسیج دانش آموزی ، جهاد سازندگی ، پایگاه های مقاومت شهید فایده و شهید منتظری ، گشت های شبانه ، آموزش های نظامی و کارهای تبلیغی مربوط به جبهه و جنگ عاشقانه شرکت می کرد. در همان دوران بود که محمدرضا به انگیزه دفاع از اسلام و قرآن و میهن عزیز اسلامی عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل گردید و در سنگر جهاد علیه دشمن بعثی حضور یافت و سرانجام در پنجم خردادماه سال 1365 مصادف با پانزدهمین شب ماه مبارک رمضان در منطقه عملیاتی فاو دعوت حق را لبیک گفت و شهد شیرین شهادت نوشید . پیکر پاک شهید پس از انتقال به زادگاهش در گلزار شهدای شهرستان بیرجند به آغوش خاک سپرده شد . روحش شاد ، یادش گرامی و راهش پر رهرو . مادر شهید « محمدرضا فرهادی » چنین می گوید : هر وقت چهره پسرم محمدرضا رو بخاطر میارم سیمای محمدرضا همراه با لبخندی شیرین بر لبانش در ذهنم مجسم میشه . یه روز در منزل ما جلسه دعا و روزه خوانی امام حسین (ع) بود ، بعد جلسه محمدرضا با همون لبخند همیشگی وارد خونه شد و به من سلام کرد بعدش در مورد رفتنش به جبهه با من شروع به صحبت کرد . بهش گفتم پسرم تو سرپرست مادری و من تنهام ، تو برای چی میخوای به جبهه بری ؟ بمون و همینجا در پشت جبهه خدمت کن . محمدرضا که برای رفتن به جبهه همچنان اصرار داشت گفت : مادر من برای ادامه راه همین امام حسین (ع) که تو براش گریه می کنی و اشک می ریزی به جبهه میرم . من که دیگه حرفی برای گفتن نداشتم بالاخره برای رفتن فرزندم به جبهه رضایت دادم . در همون ایام بارها وقتی آروم در اتاق محمدرضا رو باز می کردم ، محمدرضا رو در حال گریه میدیدم که در حال قنوت و دعا اشک می ریزه و این جمله رو بارها تکرار می کنه : « اللهم الرزقنی توفیق الشهاده » و بالاخره هم دعای پسرم اجابت شد و محمدرضا مدتی پس از اعزامش به جبهه به شهادت رسید .

-----------------------------------------------------------------------------

http://s3.picofile.com/file/8216354626/abdolahi.jpg

شهید سیدمحمدعلی عبداللهی
نام پدر:
سیدعبدالله
محل تولد: خراسان - بیرجند - روستای میناخان
تاریخ تولد: 1337
مدرک تحصیلی: بدون مدرک
رشته تحصیلی: عدم وجود اطلاعات
محل شهادت: سردشت
تاریخ شهادت: 1363/05/05
  مزارشهید: گلزار شهدای روستای نوفرست-بیرجند

سید محمدعلی عبداللهی فرزند سید عبدالله به سال 1337 در روستای میناخان شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود. هنوز چند سالی از کودکی را پشت سر نگذاشته بود که از نعمت مادر محروم شد. مشکلات زندگی روستایی او را از درس خواندن بازداشت. او در کنار پدر و برادر به کارهای کشاورزی و قالیبافی مشغول شد.
با شروع انقلاب، در سخنرانی ها و راهپیمایی ها با مردم شرکت می کرد. با پیروزی انقلاب، لباس مقدس سربازی پوشید و در سال 1359 در ژاندارمری (نیروی انتظامی کنونی) خدمتش را به پایان رساند.
بعد از خدمت سربازی ازدواج کرد. مخارج زندگی را از راه قالیبافی و کمک به پدر تأمین می کرد. با شروع جنگ تحمیلی، لباس سپاه پوشید و به جبهه رفت.
سید محمد علی عبداللهی در تاریخ پنجم مردادماه سال 1363، به عنوان فرمانده ی دسته، در منطقه ی سردشت در سن 26 سالگی شهد شهادت نوشید.
پیکر پاک شهید طی مراسم باشکوهی تشییع، و در روستای نوفرست به خاک سپرده شد. از او 3 فرزند به یادگار ماند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://s3.picofile.com/file/8216354884/reza.jpg

 شهید رضا بهلگردی
نام پدر:
حسن
محل تولد: خراسان - بیرجند - روستای نوفرست
تاریخ تولد: 1342
مدرک تحصیلی: ابتدایی
رشته تحصیلی: عدم وجود اطلاعات
محل شهادت: کویر لوت کرمان
تاریخ شهادت: 1362/02/20
گلزار شهید: گلزار شهدای روستای نوفرست
رضا بهلگردی فرزند حسن در سال 1342 در روستای نوفرست بیرجند در خانواده ای کشاورز پا به عرصه هستی نهاد.
تحصیلات خود را تا پنجم ابتدایی ادامه داد اما به علت مشکلات مالی خانواده مجبور به انصراف از تحصیل شد و به کار کشاورزی و قالیبافی پرداخت پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی و نوجوانی برای انجام خدمت مقدس سربازی به عضویت نیروی انتظامی درآمد و از این طریق رهسپار جبهه های نبرد حق علیه باطل شد سرانجام در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه سال 1362 در سن 20 سالگی در منطقه کویر لوت کرمان ضمن درگیری با اشرار، به شهادت رسید.
پیکر پاکش پس از تشییع در زادگاهش به خاک سپرده شد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

http://s3.picofile.com/file/8216354918/vahid.jpg

شهید وحید نوفرستی
نام پدر:
محمدحسین

محل تولد: تهران
تاریخ تولد: 1343/04/30
مدرک تحصیلی: کارشناسی
رشته تحصیلی: تربیت معلم
محل شهادت: دهلران
تاریخ شهادت: 1363/02/05
مزار شهید: گلزار شهدای بهشت زهرای تهران

شهید وحید نوفرستی متولد 1343 تهران، به عنوان نیروی بسیجی ( معلم بسیجی ) ، به جبهه های حق علیه باطل اعزام و در سال 63 در دهلران به درجه رفیع شهادت نائل شد و پیکر پاک شهید در گلزار شهدای بهشت زهرا ( سلام اله علیه ) قطعه 27 آرام گرفته است.