۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

ختم قرآن کریم در مساجد نوفرست

ماه رمضان، ماه بندگی است، ماه دور شدن از متعلقات دنیا و رسیدن به معبود است و چه خوب است که در این ماه کمی به خود بیاییم و هدفمان را در زندگی پیدا کنیم.

قرائت قرآن کریم در این ماه توصیه فراوان شده است و در اقصی نقاط کشور در مساجد و خانه ها روزه داران به خواندن روزانه یک جزء از قرآن می پردازند.

به گزارش خبرنگار صدای نوفرست در مساجد روستای نوفرست (مسجد فاطمه الزهرا و مسجد جامع) روزه داران با قرائت روزانه یک جزء از قرآن کریم به این امر می پردازند.

که ساعت برگزاری این جلسات معنوی درمسجد فاطمه الزهرا از ساعت ۱۷و در مسجد جامع بعداز افطار میباشد

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • دوشنبه ۳۱ تیر ۹۲

    سفره‌های خالی، چشم‌های منتظر

    وقتی من و شما این روزها با شور و شعف خوشحالیم که سر سفره خدا نشسته ایم و سر سفره افطار شکم گرسنه را حسابی از عزا در می آوریم، وقتی من و شما برای رفتن به جشن عروسی ماتم می گیریم که این لباسی را که یک بار برای چند ساعتی پوشیده ایم، اقوام دیده اند و باید به فکر لباس دیگری باشیم، وقتی من و شما برنامه سفرمان کمی این طرف و آن طرف می شود و اعصاب و زندگی مان به هم می ریزد، وقتی من و شما جز با لباس هماهنگ و ست بیرون نمی رویم مبادا مردم فکر کنند بی کلاسیم، وقتی من و شما ...

    وقتی من و شما غرق زندگی خودمانیم، غرق کار، سفر و درس، تفریح و خوشی، درست زیر یک سقف کوچک ، بانوی جوانی که چند روزی است فهمیده باردار است، چند وسیله ناچیز زندگی ساده اش را جمع کرده و به همراه همسرش که جوانی کارگر است به خانه حقیر والدینش آمده تا در کنار آن ها با هم زندگی کنند. می پرسید: «خب چه اشکالی دارد؟» یا «خب که چه حالا؟» یا «این که غصه ندارد»، البته تا این جا حق با شماست.

    ولی بیایید از زاویه ای دیگر سری به خانه آن ها بزنیم.

    وقتی زن و مرد خانه هر دو بیمارند

    ۵ سال است که مادر ۶5ساله این خانواده با درآمدی اندک حاصل از کار کردن در خانه دیگران یا پرستاری کردن از بیماران در منازل در کنار شوهر ۸۵ساله ای که چند سالی در بستر بیماری افتاده روزگار می گذراند.

    زن، بیماری قلبی دارد و به تازگی یک هفته در بیمارستان بستری بوده است. پزشکان گفته اند هرچه زودتر باید برای ادامه درمانش اقدام کند و این یک هفته بستری بودن در بخش سی.سی.یو به معنای اتمام درمان نیست.

    مرد تا وقتی می توانست روی پاهایش راه برود با یک گاری دستی، میوه می فروخت ولی چند سالی است که بیماری به جانش افتاده است.

    به ته صورت «حاجیه» زن بیمار خانواده وقتی داشت برایم این مطالب را بیان می کرد، خیره شده بودم، اگر او را در خیابان می دیدم، محال بود حدس بزنم این زن تا چه اندازه غم و اندوه در سینه پنهان کرده است، خوشرویی، میزبانی صمیمانه اش با دست خالی ولی یک رگه تلخ در اعماق نگاهش جانم را می سوزاند، انگار ناامید بود از این که سفره زندگی اش را برایم باز کند. حاجیه رو به سوی اتاق شوهرش می گوید: از بهمن ماه «پارسال حالش بدتر شد، این در و آن در زدیم، نمی دانم قند داشت یا سیاتیک، انگشت پایش سیاه شد و قطع کردند، چیزی نگذشت که باز هم بدتر شد حالا قسمتی از پایش را قطع کرده اند.»

    حالا متوجه شدم، آن اتاق کوچک و باریک که از مقابل آن رد شده بودم، اتاقی بود که مرد در آن روی تختی بستری است. خانه بسیارگرم است، صدای ناله به گوش می رسد، مرد تنها یک عبارت را مدام تکرار می کند: «تشنه ام».

    خانه آن ها ۲ اتاق بسیار کوچک دارد و یک آشپزخانه محقر.برای این خانه ۳سال پیش ۲میلیون رهن پرداخت کرده اند و ماهی ۱۰۰هزار تومان اجاره می دهند، صاحب خانه از زمانی که ۲میلیون را گرفته، ناپدید شده است.

    حاجیه با بیماری قلبی که دارد، دیگر توان کار کردن ندارد، بنابراین یک ماه است که خانه نشین شده است شدت بیماری مرد به اندازه ای بود که مدتی نتوانست او را در خانه نگهداری کند، با کمک بهزیستی برای مدت کوتاهی او را به خانه سالمندان در گلمکان منتقل کردند، از هزینه ۴۰۰هزار تومانی مرکز مربوطه ۲۰۰هزار تومان را یک خیر و ۲۰۰هزار تومان را خودشان با هزار و یک زحمت پرداخت می کردند. اما دیگر بیش از این توان ندارند و مرد را به خانه آورده اند.

    از طرف کمیته امداد برای هر دو نفرشان مبلغ ۴۵هزارتومان پرداخت می شود اما باز هم با کمک همسایه ها روزگار می گذرانند و اما آن زن جوان که در تمام مدت تلاش می کند با خنده همراه ما باشد، تنها فرزند این خانواده است، همسرش کارگر ساده ای است، آن ها در حاشیه شهر مستأجر بودند، یک ماه اخیر که مادر هم توان کار کردن را از دست داده دختر صلاح دیده است چند وسیله ناچیز زندگی اش را جمع کند و بیاید کنار پدر و مادر پیر و بیمارش تا به جای این که هر دو اجاره خانه پرداخت کنند، یک اجاره بها بپردازند.

    حاجیه نگران دخترش است و می گوید: «من، ناراحتی قلبی دارم و نمی توانم هیچ کمکی کنم، دخترم به تنهایی پدرش را جابه جا می کند ولی چند روزی است فهمیدیم باردار است، می ترسم برای بچه مشکلی پیش بیاید. »

    از حاجیه می پرسم این یک ماه که سر کار نرفتید، خرج زندگی از کجا تأمین می شود؟ به جای او دخترش جواب می دهد: «پدر و مادرم هر دو بستری بودند، غذای بیمارستان را می خوردند و نیازی به غذای دیگر نبود. »

    صدای ناله مرد به گوش می رسد و حاجیه بر می خیزد و به سراغ او می رود.

    بر می خیزم و می خواهم از خانه  آن ها بیرون بروم، دختر جوان با برقی از امید در چشمش می پرسد: شما جایی را داخل شهر سراغ ندارید، پدرم را ببریم؟

    قول می دهم پیگیری کنم و با همه بغضم می روم بیرون، شب است و مردم دارند از شب نشینی های بعد از افطار برمی گردند، به چهره زن هایی که در حال عبورند نگاه می کنم و از خودم می پرسم چند نفر دیگر مثل حاجیه اند ولی من از چهره آن ها تشخیص نمی دهم.

    شاید سحری را با هندوانه ای سپری کنند

    با او در کوچه آشنا شدم. در یکی از کوچه های بسیار شلوغ و باریک حاشیه شهر، کوچه ای که پیرزنی تنها و خسته روی زیراندازی کهنه جلوی در خانه اش نشسته است، پیرزنی دیگر که به کمک عصا به زور چند قدمی راه می رود و مردی که خسته و غمگین روی ویلچر نشسته است.

    زن جوان چند نان خریده است. با هم در کوچه بن بست باریک از در کوچکی وارد می شویم و بلافاصله از چند پله بالا می رویم. شور جوانی هنوز در صورتش پیداست و این حقیقتی است که خودش آن را نمی داند.

    عذرا ۴۲ساله است اما در تمام مدت صحبتمان احساس می کرد که سن زیادی دارد و در سن کهولت به سر می برد، از دیسک کمر می نالد و می گوید: «خرج مرا در حدی که چیزی برای خوردن داشته باشم مادر پیرم که آسم هم دارد می دهد، چون شوهرم کار نمی کند، یعنی اصلا نمی تواند کار کند. از همان اول بسیار ضعیف و نحیف بود. فشارخونش همیشه پایین است و قادر به انجام هیچ کاری نیست. آن قدر به من فشار آمده است که یک ماه است از والدینش خواسته ام در این ماه رمضان او را نگه دارند تا کمی جان بگیرم و دوباره بیاورمش خانه و خودم پرستاری کنم.»

    عذرا چشم هایش پر از اشک می شود وقتی از پسر بزرگش می گوید، او از پسرش خجالت می کشد:« پسرم از سربازی آمده و یک خودروی مدل پایین قسطی خریده تا با آن کار کند، دوست دارد ازدواج کند ولی از او خجالت می کشم هیچ پولی در بساط ندارم تا برایش بروم خواستگاری. »

    در این خانواده اگر کمک مردمی برسد، سفره رنگ و بویی می گیرد و گرنه، هیچ، شاید سحری را با هندوانه ای سپری کنند.

    ۳ روز است دلم میوه می خواهد

    ۸۲ساله است و تنها زندگی می کند، می گوید: نه شوهر دارم، نه پدر، نه مادر و نه بچه.

    به گفته خودش از عید نوروز تا الان ۴۰هزار تومان از کمیته امداد دریافت کرده است. ۴۵هزار تومان هم یارانه گرفته که از این مبلغ ۲۱هزار تومان بابت آب، برق و تلفن پرداخت کرده است.

    در جوانی خیاطی می کرد و ترشی و سالاد می فروخت، اما حالا دیگر نمی تواند این کار را انجام دهد، گاهی نذر و نیاز همسایه ها، پول یا غذایی را به او می رساند. قلبم به درد می آید وقتی می گوید: «خانم! ۳ روز است آن قدر دلم می خواهد کمی میوه بخورم ولی دستم را جلوی کسی دراز نمی کنم، آبرو دارم... »

    یادم آمد که عذرا هم می گفت: «می دانید گاهی مثل امروز یک ۵هزار تومانی به من کمک شده است ولی کسی که این پول را داده، گفته فقط باید با آن نان بخرم و من فقط نان خریدم وقتی از نانوایی برگشتم خیلی دلم می خواست یک قالب کره بخرم ولی نمی شود آن ها فقط گفته اند نان بخرید. »

    وقتی از کوچه های حاشیه شهر عبور می کردم، در ظاهر همه چیز رو به راه بود، نه دیواری نیمه بود و نه دری از جا کنده شده بود، بچه ها با شوق کودکانه در کوچه ها بازی می کردند و مردم در رفت و آمد بودند.

    در گوشه گوشه این شهرها، در همسایگی ما کودکان بسیاری گرسنه اند، پدرانی شرمگین و مادرانی دلخون. بسیار خردسالانی در انتظار عروسکی و اسباب بازی ارزان، آرزوهایی نشسته در دل هایی کوچک و چشم هایی دوخته به در ... و به یاد بیاوریم مولای شب زنده دار، کوله باری داشت بر دوش، در کوچه های تاریک، آهسته می رفت و توشه ای پشت در خانه فقیری، اسیری، یتیمی، مسافری و درمانده ای می گذاشت. بیایید ردپای مولا را بگیریم.

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • شنبه ۲۹ تیر ۹۲

    برگزاری دوره های ویژه متقاضیان روحانیت در نوفرست

    کلاسهای ویژه متقاضیان روحانیت در نوفرست برگزار می شود.

    به گزارش خبرنگار صدای نوفرست این کلاسها که مدت آن یک ماه است در اردوگاه شهید بهشتی روستای نوفرست در حال برگزاری است.

    همچنین کلاسهای احکام ویژه خواهران و برادران در مسجد جامع و مسجد فاطمه زهرا برگزار میشود.

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • شنبه ۲۹ تیر ۹۲

    برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان

    برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان

    http://www.up.98ia.com/images/q7ecrgzpf3td1qwutrr0.jpg

    امسال هم مانند سنوات گذشته در ماه مبارک رمضان مسابقات فوتسال در شهرستان بیرجند برگزار می شود.

    به گزارش خبرنگار صدای نوفرست، در مصاحبه با آقای ابراهیم نوفرستی (مدیر تدارکات باشگاه فوتبال نوین نوفرست) قرار است این مسابقات در سالن کاریز روستای نوفرست برگزار شود.



  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • يكشنبه ۲۳ تیر ۹۲

    سومین یادواره شهدای سیوجان و طرج هجرت ۳


    یادوراه شهدای سیوجان31یادوراه شهدای سیوجان32یادوراه شهدای سیوجان33یادوراه شهدای سیوجان34یادوراه شهدای سیوجان35یادوراه شهدای سیوجان36یادوراه شهدای سیوجان37یادوراه شهدای سیوجان38یادوراه شهدای سیوجان40یادوراه شهدای سیوجان42یادوراه شهدای سیوجان43یادوراه شهدای سیوجان44یادوراه شهدای سیوجان45یادوراه شهدای سیوجان46یادوراه شهدای سیوجان47یادوراه شهدای سیوجان48یادوراه شهدای سیوجان49یادوراه شهدای سیوجان50یادوراه شهدای سیوجان51یادوراه شهدای سیوجان52یادوراه شهدای سیوجان53یادوراه شهدای سیوجان54یادوراه شهدای سیوجان55یادوراه شهدای سیوجان56یادوراه شهدای سیوجان57یادوراه شهدای سیوجان58یادوراه شهدای سیوجان59یادوراه شهدای سیوجان60یادوراه شهدای سیوجان61یادوراه شهدای سیوجان62یادوراه شهدای سیوجان63یادوراه شهدای سیوجان64

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۲

    شهدا به عهدشان وفا کردند/ نوبت ماست که تکلیفمان را دریابیم


    بیرجندرسا-نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: طبق آیات فرآن شهدا به عهدشان با خدا و رسول وفا کردند.

    حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین نوفرستی در حاشیه مراسم یادواره شهدای روستای سیوجان در گفتگوی اختصاصی  با خبرنگار بیرجندرسا با اشاره به آیات قرآنی اظهار داشت: شهدا رسالتشان را در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام دادند و در وعده‌شان با خدا و رسول پایدار ماندند و در این مسیر نورانی به عهد خود وفا کردند.

    وی افزود: اینک دیگر نوبت ماست که با انجام وظایف و ادای تکالیفمان ادامه  دهدنده راه شهدا باشیم.

    مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی یکی از رسالت‌های ما در قبال شهدا را برگزاری یادواره‌ها و زنده نگه داشتن یاد آن‌ها دانست و ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری در زمان کنونی این امر کمتر از شهادت نیست.

    وی افزود: اگر ما لایق باشیم و بتوانیم در این یادواره‌ها دستآوردهایی کسب کنیم و یاد شهدا را زنده نگه داریم؛ آثار و برکات آن را دیده و از اجر عظیم آن بهره مند خواهیم شد.

    امام جمعه موقت بیرجند در ادامه با اشاره به برگزاری هرساله اردوهای جهادی و شرکت اقشار مختلف همچون دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب در آن‌ها گفت: در سالهایی که بسیج سازندگی شکل گرفت یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری اهتمام در مقوله پر کردن مناسب اوقات فراغت جوانان در این برهه از تاریخ بود که با اجرای طرح اردوهای جهادی این امر به وقوع پیوست.

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۲

    فناوری هسته ای ابزارمهم در پژوهش های کشاورزی


    تولید ابزارهای مقاوم به شوری و سرما

    با پرتودهی بذرها می توان آنها را در برابر آب و خاک شور و مناطق سرد مقاوم کرد و از این طریق در مناطق کویری هم می توان گیاهان مقاومت را کاشت و بارور کرد.
    این اقدام زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور افزایش سطح زیر کشت در زمین های شور و مناطق خشک در مناطقی از استان های خوزستان، گلستان و یزد در حال انجام است.
    در این روش با استفاده از پرتودهی گاما صفات مقاومت به شوری یا سرما ایجاد می شود، این تحقیقات هم اکنون روی گندم، دانه روغنی کلزا و برنج در حال انجام است.
    طرح تحقیقاتی مقاوم سازی درخت اکالیپتوس به شوری و خشکی با استفاده از انرژی هسته ای به شکل پرتودهی گاما در دست اجراست.در صورت مقاوم سازی این درخت به شوری و خشکی، با استفاده از ان از حرکت شن های روان و فرسایش خاک جلوگیری می شود و شاهد سرسبزی منطقه و تامین علوفه دام به علت تثبیت خاک خواهیم بود.
    تولید میوه های بدون هسته

    مراکز تحقیقاتی جهادکشاورزی بیشترین همکاری را با سازمان انرژی اتمی دارد و یکی از طرح های مشترک تولید پرتقال، نارنگی و پرتقال کم هسته در باغات تنکابن است.
    خیام نکویی رئیس موسسه تحقیقاتی بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید: با استفاده از روش پرتوتابی گاما به بذر مرکبات یا میوه های هسته دار می توان با اصلاح ژنتیک میوه های با هسته کوچک یا بی هسته تولید کرد که علاوه بر خوش خوراک بودن می تواند در جذب بازارهای بین المللی و ارتقای کیفیت محصول مرکبات و میوه های هسته دار موثر باشد.
    افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

    رئیس موسسه تحقیقاتی بیوتکنولوژی جهادکشاورزی افزایش ماندگاری میوه به ویژه مرکبات را در سردخانه ها از دیگر کاربردهای انرژی هسته ای و کشاورزی می داند و می افزاید: با استفاده از پرتودهی گاما و افزایش عمر ماندگاری محصولات باغی به ویژه مرکبات می توان ضایعات میوه را کاهش داد و زمان بیشتری برای بازاریابی و صادرات این محصولات به بازارهای بین المللی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کرد.
    خیام نکویی حفظ طعم و تازگی میوه ها به ویژه مرکبات را از دیگر مزایای کاربرد انرژی هسته ای در کشاورزی دانست.
    به تاخیر انداختن جوانه زدن سیب زمینی و پیاز در انبارها و حفظ کیفیت این محصولات از طرح های تحقیقاتی است که کارشناسان بخش کشاورزی و سازمان انرژی اتمی در دست مطالعه و اجرا دارند.
    کاربرد انرژی هسته ای در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی

    امروزه در جهان به بهداشت محصولات غذایی اهمیت زیادی می دهند .
    برای افزایش سلامت محصولات کشاورزی و کاهش مصرف سم و کود شیمیایی می توان از فناوری پرتودهی هسته ای برای آفت زدایی از محصولات بدون استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی بهره برد.
    صالحی جوزانی عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه استفاده از پرتودهی گاما در آفت زدایی از محصولات هیچ آسیبی به محصول نمی رساند، می گوید: استفاده از مواد شیمیایی و سموم در مبارزه با انواع آفات و قارچ ها علاوه بر کاهش سلامت محصول سبب آلودگی محیط زیست منابع آب و خاک می شود.
    این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح می کند: در کشور 20 میلیون تن انواع سم برای مبارزه با آفات مصرف می شود که با جایگزینی فناوری هسته ای این میزان کاهش چشمگیری خواهد داشت.
    وی می گوید : کارشناسان و متخصصان کشورمان با استفاده از انرژی هسته ای و پرتوتابی گاما ، آفات را عقیم می کنند و با رهاسازی آفات و حشره های عقیم این فعالیت اقتصادی را سالم به نسل های بعدی انتقال می دهند و به این ترتیب جمعیت آفات کاهش می یابد.
    این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی می افزاید: این روش هم اکنون برای کنترل آفت کرم گلوگاه انار و بیماری میکروبی خرما که سبب ترشیدگی و شکرک این محصول می شود با همکاری کارشناسان سازمان انرژی اتمی در حال اجراست.
    صالحی جوزانی اضافه می کند با پرتودهی به محصول خرما و کنترل عوامل میکروبی می توان از کاهش کیفیت سالانه 700 هزار تن خرمای کشور جلوگیری کرد.

    تولید گونه های پرمحصول و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

    تولید گونه هایی از محصولات غذایی با حاصلخیزی بیشتر به منظور افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و استفاده بهینه از منابع آب و خاک یکی از مهمترین کاربردهای انرژی هسته ای است.
    خیام نکویی رییس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی با تاکید بر بکارگیری انرژی هسته ای در این زمینه می گوید : به جای اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم می توانیم با استفاده از پرتودهی گاما ارقام بومی کم محصول را به ارقام مقاوم پرمحصول تبدیل کنیم.
    وی از کاربرد انرژی هسته ای در افزایش محصول بذر گندم طبسی خبر داده و می افزاید: با استفاده از این روش میزان برداشت محصول از گندم از یک و نیم تن در هر هکتار به 7 تن در هر هکتار افزایش یافته است.
    رئیس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید : از انرژی هسته ای برای جلوگیری از افتادگی ساقه ذرت و گندم در اردبیل نیز استفاده شده است.
    خیام نکویی اضافه می کند : با استفاده از فناوری هسته ای ساقه ذرت و گندم در منطقه اردبیل کوتاهتر و ضخیم تر شد و به این ترتیب ضایعات محصول کاهش و تولید محصول در هر هکتار افزایش یافت.
    این کارشناس کشاورزی تاکید می کند با استفاده از انرژی هسته ای می توان با اصلاح و بهبود ارقام بومی این گونه ها را که به عنوان میراث طبیعی کشور است حفظ و از اختلاط آنها با ارقام غیربومی و نابودی گونه های بومی جلوگیری کرد.


    افزایش سرعت تحقیقات

    برخی تحقیقات کشاورزی برای رسیدن به نتیجه مطلوب زمان زیادی طلب می کند درحالی که با استفاده از فناوری هسته ای این زمان به نصف کاهش می یابد.
    برای بررسی یک بذر تا رسیدن به نتیجه مطلوب در تحقیقات معمولی اگر ده سال زمان نیاز باشد در تحقیقات هسته ای به 5 سال کاهش می یابد.
    خیام نکویی رئیس موسسه بیوتکنولوژی جهادکشاورزی می گوید: در روش معمولی برای تولید بذر اصلاح شده مثلا گندم که مقاوم به خشکی یا شوری باشد به حداقل 14 سال زمان نیاز است درحالی که با استفاده از فناوری هسته ای با پرتودهی گاما می توان در مدت 5 تا 6 سال بذر اصلاح شده گندم را تولید کرد.
    ضرورت دستیابی به دانش و فناوری هسته ای

    دستیابی به دانش و فناوری هسته ای در ایران با توجه به افزایش جمعیت و نیازهای غذایی کشور و کاهش سرانه منابع آبی و فرسایش خاک امروزه یک ضرورت است.
    با بکارگیری فناوری های نوین و در راس آنها فناوری هسته ای می توان با استفاده بهینه از منابع موجود،مسیر تامین امنیت غذایی را برای جامعه امروز و نسل آینده هموار کرد و کشور را در زمینه تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک به خودکفایی رساند.
    امروزه دستیابی به دانش هسته ای یک انتخاب لوکس و تشریفاتی یا محتاج دستور و اوامر بیگانگان نیست بلکه یک ضرورت است و باید مسیر تحولات و پیشرفت دانشمندان جوان وطن را پاس بداریم و ان را هموار و از انها حمایت کنیم.
    در ادامه به تاریخچه تحولات دانش هسته ای کشورمان اشاره می شود.
    تاریخچه انرژی اتمی ایران

    سال 1315 مجلس شورای وقت، ایجاد مرکز اتمی دانشگاه تهران را تصویب کرد و در آذر1344 رئاکتور پنج مگاواتی آموزشی و تحقیقاتی ایران آماده فعالیت شد.
    در سال 1345 در مرکز تحقیقات هسته ای امیرآباد تهران این تجهیزات بکار گرفته شد.
    فعالیت این واحد تاکنون ادامه دارد و این رئاکتور بطور منظم از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی می شود.
    سال 1352 سازمان انرژی اتمی تشکیل و در همان سال قراردادهای 10 ساله قابل تمدید برای تهیه سوخت هسته ای با کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا امضا شد.
    قرار بود نیروگاه اتمی در بوشهر توسط وزارت تحقیقات و صنعت آلمان غربی سابق به عنوان نخستین نیروگاه اتمی ایران در سال 1358 راه اندازی و بلافاصله پس از پایان کار احداث نیروگاه بعدی آغاز شود.
    بر اساس این قرارداد قرار شد آمریکا پس از مذاکراتی که 22 مرداد 56 صورت گرفت نیروگاههایی در ایران احداث کند و هشت رئاکتور اتمی به رژیم شاه بفروشد.
    پانزده مهر 1356 نیز فرانسه اعلام کرد که دو نیروگاه اتمی در ایران تاسیس می کند و رئاکتورهایی به ایران می فروشد.
    اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در پی مخالفت دولت های غربی با انقلاب این روند متوقف شد و بخشی از امکانات نیز بمباران شد.
    پس از پایان جنگ تحمیلی برای تکمیل و تجهیز نیروگاه هسته ای بوشهر مذاکراتی انجام شد اما پیمانکاران به علت فشار دولت های غربی کناره گیری کردند و در نهایت روس ها همکاری هسته ای با ایران را پذیرفتند.
    سال های 64 تا 76 برای انتقال این دانش به کشور تلاش های زیادی انجام شد.
    سال های 76 تا 80 با انتقال این دانش به کشور و ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز در داخل ، ایران موفق به انجام آزمایشهای مربوط در محیط آزمایشگاهی شد.
    از سال 80 این دانش به سایت هسته ای نطنز که از چند سال پیش احداث آن آغاز شده بود منتقل شد.
    در همین زمان ایران به دانش غنی سازی اورانیوم از طریق لیزر در محیط آزمایشگاهی دست یافت و عملیات احداث رئاکتور آب سنگین اراک نیز آغاز شد و بالاخره ایران توانست فرایند غنی سازی و چرخه سوخت اتمی را اجرایی کند.
    در سال 1382 براساس توافقنامه سعدآباد ، تهران متعهد شد که غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق دراورد و برغم اینکه بیش از 100 ماشین سانتریفیوژ در نطنز داشت صرفا 10 ماشین سانتریفیوژ به هم متصل و روی آنها تست انجام و اورانیوم تا یک و دو دهم درصد غنی شده بود.
    براساس توافقنامه سعدآباد قرار شد ایران در اسفند 84 فرایند تحقیق و توسعه هسته ای را نطنز آغاز خواهد کرد.
    متخصصان جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز فعالیت مجدد هسته ای موفق شدند همه مراحل غنی سازی دستگاه های سانتریفیوژ را بومی کنند .
    این سانتریفیوژها حدودا یک متر و هشتاد سانتی متر ارتفاع دارد و از 200 قطعه تشکیل شده که 94 قطعه آن بسیار حساس و دارای تکنولوژی بالایی است.



    منبع:انجمن علمی پردیس کوروش کبیر
  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • پنجشنبه ۱۳ تیر ۹۲

    اعزام به عتبات در نیمه اول ماه مبارک رمضان انجام نمی شود

    اعزام به عتبات در نیمه اول ماه مبارک رمضان انجام نمی شود

    گروه خبر-با توجه به بازسازی و رفع نواقص هتل های عراق از 13 تا 31 تیر و همزمان با نیمه اول ماه مبارک رمضان هیچ گونه اعزامی به عتبات عالیات انجام نخواهد شد. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: ثبت نام از متقاضیان تشرف به عتبات عالیات برای دوره اعزامی اول تا 28 مرداد 92 ساعت 9 صبح روز یکشنبه دوم تیرماه شروع می شود.«ابوالفضلنوفرستی» افزود: در این دوره پیش ثبت نام اینترنتی انجام نخواهد شد و متقاضیان تشرف می توانند با مراجعه مستقیم به دفاتر و شرکت های زیارتی یا با مراجعه به سیستم جامع ثبت نام عتبات عالیات به نشانیwww.atabat.org.irدر کاروان ها ثبت نام کنند.

    منبع : خراسان جنوبی

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • سه شنبه ۱۱ تیر ۹۲

    95 درصد اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی بیرجند پرداخت شد


    95 درصد اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی بیرجند پرداخت شد

    مودی- 95 درصد اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی بیرجند پرداخت شده است.

    مدیر جهاد کشاورزی بیرجند به خبرنگار ما گفت: از محل اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی 200 میلیارد ریال به بیرجند اختصاص یافت که از این مبلغ 95 درصد آن پرداخت شد.

    «نوفرستی» با اشاره به این که از مجموع اعتبارات اختصاص یافته 190 میلیارد ریال توسط بانک های عامل پرداخت شد، افزود: تاکنون 631 طرح به مبلغ 510 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شد که از این تعداد 55 طرح در حوزه آب و خاک، 364 طرح تولیدات گیاهی، 186 طرح تولیدات دامی، 16 طرح منابع تبدیلی و تکمیلی، 6 طرح دامپزشکی و 4 طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است.
    منبع : خراسان جنوبی

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • سه شنبه ۱۱ تیر ۹۲

    اعزام تیراندازان استان به مسابقات جایزه بزرگ بسیج

    اعزام تیراندازان استان به مسابقات جایزه بزرگ بسیج

    تیراندازان خراسان جنوبی در 2 گروه بانوان و آقایان برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور و جایزه بزرگ بسیج به تهران و ارومیه اعزام شدند. به گزارش «خراسان جنوبی»، اعضای تیم هیئت تیراندازی خراسان جنوبی متشکل از امید صالحی، امین دهقان نژاد، محسن آهنی، محمدباقر محدث، مرتضی انصاریان، سامان توکلی و مصطفی عنایتی و در گروه بانوان نجمه خدمتی، ملیحه دلاوریان، عاطفه زنگویی، حاجی پور، قربانی، نصرآبادی، رضوی، موسوی، یاری، نقاش مودی، محمودی راد و رحیمی به منظور شرکت در مسابقات قهرمانی کشور که 12، 13 و 14 تیر در فدراسیون برگزار می شود به تهران رفتند. به علاوه امید صالحی و امین دهقان نژاد در رشته تفنگ مسابقات جایزه بزرگ بسیج که 11 تیر در تهران برگزار می شود حضور خواهند یافت و در گروه بانوان زنگویی، دلاوریان و حاجی پور در رشته تفنگ و مودی، محمودی راد ونوفرستیدر رشته تیراندازی با تپانچه، 15 و 16 تیر در ارومیه مسابقه خواهند داد.سیدرضا حسینی، حسن جعفری، ایمان سالاری و مهدیه ملائی مربیگری و سرپرستی تیم اعزامی را به عهده دارند.

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • سه شنبه ۱۱ تیر ۹۲
    وبلاگ صدای نوفرست با انتشار اخبار نوفرستی های اقصی نقاط کشور هدف اطـــلاع رسانی را در حـــوزه های فرهـــنگی، ورزشی و ... دارد.
    مطالب این وبـــــــلاگ با همکاری اهالی محترم روستای نوفرست منتشر می شود.
    موضوعات
    آرشیو مطالب