۹ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

زندگینامه دانشجوی شهید حمید رضا با اطمینان

از آنجا که انسانی متعهد و مؤمن به اصول انقلاب بود تحصیل در دانشگاه مانع حضور او در جبهه های نبرد حق علیه باطل نشد.

در چندین عملیات از جمله نصر یک, کربلای چهار و پنج والفجر هشت به عنوان پیک مخصوص گردان شرکت کرد و در مجموع به مدت سی و چهار ماه در لشکر شهدا به خدمت در واحد های عملیاتی مشغول بود.

این شهید عالی مقام در بیست و هفتم فروردین سال 66 در عملیات نصر یک در منطقه سلیمانیه عراق به شدت مجروح شد و به فیض عظمای شهادت نایل آمد. پس از هشت سال پیکر مطهر این شهید والامقام را به زادگاهش بیرجند منتقل نمودند و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

فرازی از وصیت نامه شهید :

ـ ای مردم مسلمان ایران از شما می خواهم که دین خدا را یاری کنید, برای احیای اسلام و احکام قرآن بپا خیزید, قدر امام بزرگوارمان را بدانید و گوش به فرمانش باشید پشتیبان ولایت فقیه باشید و حضور در صحنه انقلاب اسلامی را حفظ کنید. دل به دنیا و آرزوهای دنیوی نداشته باشید.

ـ شما ای دوستان و برادران پایگاه شهید چمران بیش از پیش با هم مهربان باشید و بر هواهای نفسانی غالب آیید و جهاد اکبر را فراموش نکنید, شما آینده سازان این مملکت هستید و بایستی بیشتر از هر قشری در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی قدم بردارید اوقات فراغت خود را صرف خدمت به اسلام و جامعه اسلامی نمایید. با گامهای استوار و عزمی راسخ جنگ را تا رفع فتنه در عالم ادامه دهید. به نماز جماعت اهمیت دهید و مسجد را خانه دوم خود بدانید.

ـ پدر بزرگوارم از این که نتوانستم فرزند خوبی برای شما باشم و شما را بسیار رنج دادم مرا ببخشید و حلالم کنید بدانید که من امانتی نزد شما بودم و شما این امانت را به صاحبش پس دادید. از شما می خواهم در شهادتم گریه نکنید بر مظلومیت امام حسین«ع» و مصائب کربلا گریه کنید.

ـ خواهرانم و برادرانم برای رضای خدا کار کنید و به نماز و احکام اسلامی اهمیت بیشتری بدهید.

ـ خواهرانم درس زندگی را از بزرگ بانوی جهان حضرت فاطمه زهراء «س» بیاموزید و با حجاب خود پاسدار خون شهدا باشید.

 

 

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • يكشنبه ۱۶ مهر ۹۱

    حکمتانه

    عارفی را دیدند مشعلی و جام آبی در دست ، پرسیدند : کجا میروی؟
    گفت : می روم با آتش ، بهشت را بسوزانم و با آب جهنم را خاموش کنم ، تا مردم خدا را فقط به خاطر عشق به او بپرستند،
    نه به خاطر عیاشی در بهشت و ترس از جهنم
  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • شنبه ۱۵ مهر ۹۱

    کمک به گسترش مسجد جامع نوفرست

    کمک به گسترش مسجد جامع نوفرست

    پیامبر (ص) :هر که مسجدى ، هر چند به اندازه لانه یک پرنده ، بنا کند ، خداوند براى او در بهشت خانه‏ اى بسازد .

    شماره حساب71021700بانک رفاه کارگران بنامهیات حسینینوفرست

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • شنبه ۱۵ مهر ۹۱

    السلام علیک یا علی بن موسی الرضا


    با خبر شدیم که کاروان زیارتیاز روستای نوفرست در روز چهارشنبهعازمسرزمینعشق شدند و امروز با کوله باری از معنویت به دیارخود بازگشتند.

    از ایشان التماس دعا داریم.

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • شنبه ۱۵ مهر ۹۱

    بزرگداشت هفته دفاع مقدس









  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • شنبه ۸ مهر ۹۱

    10 درصد شهدای استان روحانی هستند

    وی با بیان این که از چند سال قبل اقدام هایی برای برگزاری کنگره شهدای روحانی انجام شد، ادامه داد: در خراسان جنوبی انجام این کار از سال 85 شروع شد و تاکنون جلساتی با حضور متولیان برگزار شده است.به گفته وی، پس از تشکیل استان های خراسان بحث این بود که کنگره شهدای روحانی به صورت مشترک یا به طور مستقل در هر یک از استان ها برگزار شود که در نهایت تصمیم بر این شد هر استان یادواره هایی به صورت مستقل برگزار کند.وی با اشاره به این که در بعضی از بخش ها و شهرستان های استان یادواره هایی در این زمینه برگزار شد، گفت: چون روز شهادت آیت ا... مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه است، یادواره های مشترک برای روحانیان و دانشجویان شهید در دانشگاه بیرجند، آزاد اسلامی یا پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.حجت الاسلام «نوفرستی

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • پنجشنبه ۶ مهر ۹۱

    السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا

    میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک اسمان امامت وولایت حضرت علی ابن موسی الرضا را بر پیروان ان حضرت صمیمانه تبریک و تهنیت عرض مینمایم

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • پنجشنبه ۶ مهر ۹۱

    خدمت بی منت به زائرین در مصاحبه با مدیر حج و زیارت استا ن خراسان جنوبی

    در خصوص جذب زائر چندین راهکار با توجه به بخشنامه های ابلاغی سازمان مورد نظر و در حال اجرا بوده که یک طریق آن ایجاد دفاتر زیارتی در شهرستانهای مختلف استان می باشد که مردم عزیز بتوانند به سهولت به دفاتر تحت پوشش مراجعه و جهت اعزام ثبت نام نمایند.در مناطقی که امکان تأسیس دفتر با توجه به بخشنامه مربوطه فراهم نمی باشد اقدام به تأسیس نمایندگی های دفاتر زیارتی در سراسر نقاط استان گردیده تا زائرین نیازمند طی مسافت طولانی جهت ثبت نام و ارائه مدارک نباشند که البته در حال بسط و گسترش این امر در سایر نقاط می باشیم.

    اقدام دیگری که در خصوص جذب زائر صورت گرفت انعقاد تفاهم نامه با پست بانک استان جهت انجام پیش ثبت نام از زائرین عتبات بود که این امر بدین علت انجام شد که اداره پست بانک در همه نقاط استان حتی مناطق روستایی دارای دفتر می باشد و شرایط خدمات دهی آسان و مناسب به مردم همه نقاط استان جهت ثبت نام اینترنتی عتبات ایجاد گردیده که الحمدا... با استقبال و رضایت مردم مواجه و استقبال دفاتر حج و زیارت سایر استانها را جهت انجام اقدام مشابه به دنبال داشته است. یکی دیگر از اقدامات موضوع مقابله با زائربران غیرمجاز می باشد که با سوء استفاده از اشتیاق و علاقه وافر مردم استان نسبت به سفرهای زیارتی از احساسات پاک مردم استان استفاده سوء نموده و اقدام به ثبت نام و اعزام زائر خارج از ضوابط و پوشش سازمان حج و زیارت می نمایند که در این خصوص با توجه به شکایات فراوان مردم از این افراد به طور جد با همکاری استانداری، فرمانداریها و مردم عزیز خاطیان شناسایی گردیده و از طریق مراجع انتظامی و قضایی جهت برخورد با آنان اقدامات لازم در حال انجام می باشد.

    از دیگر مواردی که میتوان در این زمینه عنوان نمود استفاده از ظرفیت بالای رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری جهت آگاهی دادن به مردم عزیز استان در مورد سفرهای زیارتی و تشویق آنان به اعزام از طریق سازمان حج وزیارت بوده ضمن اینکه استفاده از تریبونهای نمازجمعه، مساجد و هیات های مذهبی در سراسر استان جزء برنامه های در حال اجرای این مدیریت می باشد.

    ضمن اینکه سایت مدیریت حج و زیارت خراسان جنوبی به نشانی

     http://www.skhaj.irبعنوان یک سامانه بروز شده در حال ارائه خدمات اطلاع رسانی به هم استانیهای عزیز در حوزه های حج،عمره و عتبات می باشد.

    *درجهت رفاه اعزام زائران برای سفرهای عمره و عتبات در زمینه حمل و نقل و امکانات رفاهی چه برنامه هایی صورت گرفته است؟

    بحث ایجاد شرایط رفاهی و دسترسی آسان زائرین به خدمات زیارتی همواره مورد تأکید سازمان حج و زیارت و این مدیریت بوده است که از جمله میتوان به موضوع انجام پروازهای زائرین عمره و تمتع از فرودگاه بین المللی استان که از مصوبات دور اول سفرهای استانی ریاست محترم جمهور اشاره نمود که با پیگیری های انجام شده، در حال حاضر اعزام زائرین عمره از فرودگاه بین المللی بیرجند محقق گردیده و در خصوص تمتع نیز همچنان موضوع در حال پیگیری می باشد.

    راه اندازی پروازهای غیرمستقیم بیرجند آبادان و مستقیم بیرجند بغداد و همچنین بیرجند دمشق از دیگر اقداماتی بود که در جهت ارائه خدمات رفاهی در زمینه حمل و نقل زائرین صورت گرفت که هم اکنون پروازهای مستقیم بیرجند بغداد بصورت یک هفته در هر ماه و به ظرفیت 8 کاروان در حال انجام می باشد. در اعزامهای زمینی به عتبات با توجه به طی مسافت 4400کیلومتری کاروانها از استان تا مرز مهران بصورت رفت و برگشت لازم بود تا از نحوه خدمات دهی به زائرین در زمینه حمل و نقل ،پذیرایی و اسکان بازدیدی بعمل آید که تاکنون 2 دوره بازدید حضوری توسط اینجانب و دست اندرکاران شرکت مرکز کارگزاران زیارتی استان از نحوه خدمات دهی به زائرین عتبات در طول مسیر از مبدا حرکت تا مرز مهران صورت گرفته و طی آن ضمن عقد قرارداد با رستورانهای بین راهی دارای امکانات کمی و کیفی مناسب از نحوه حمل و نقل زائرین و محل اسکان زائرین در مهران بازدید به عمل آمده و نقاط ضعف و کاستی ها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن با توجه به اخذ نظرات زائرین رضایت بخش بوده است. 

    *جایگاه آموزش و مناسک زائران را چگونه می بینید و جهت کاربردی و بهینه سازی چه اقداماتی کرده اید؟

    موضوع آموزش مسائل اجرایی و مناسک زائرین نیز به طور جدی در دستور کار سازمان حج و زیارت و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت قرار دارد و در این خصوص با سرلوحه قرار دادن رهنمودها و بیانات مقام عظمای ولایت ،کارگزاران محترم زیارتی تمام تلاش خود را برای بهره برداری هر چه بیشتر زائرین از معنویت موجود در سفرهای زیارتی بکار گرفته اند و این موضوع با جدیت در استان دنبال میگردد.

    لازم به ذکر می باشد در خصوص کلیه زائرین اعزامی به سفرهای زیارتی جلسات آموزشی قبل از سفر پیش بینی و اجرا می گردد کهبرای زائرین عتبات عالیات 2جلسه آموزشی،عمره 3 جلسه و تمتع بین 10 تا 12 جلسه برگزار میگردد که قابل ذکر می باشد در سال گذشته برای زائرین اعزامی به حج تمتع 38هزار نفر ساعت،اعزامی به عمره مفرده بیش از 85 هزار نفر ساعت و برای زائرین اعزامی به عتبات عالیات بیش از 48هزار نفر ساعت جلسات آموزشی حضوری برگزار گردیدهکه طی این جلسات مدیران و روحانیون محترم کاروانها با استفاده از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی اقدام به ازائه مطالب مورد نیاز زائرین عزیز پرداخته اند.

    از دیگر اقدامات قابل توجه انجام شده در زمینه آموزش در استان را که میتوان نقطه عطفی در حوزه حج و زیارت استان دانست و البته برکات آن را در آینده انشاءا... نیز شاهد خواهیم بودافتتاح مرکز علمی کاربردی حج و زیارت استان خراسان جنوبی می باشد که از ابتدای مهرماه سال جاری با 40 دانشجو و در رشته کاردانی امورحج و زیارت شروع به فعالیت آموزشی می نماید.قابل ذکر است تمامی دانشجویان از عوامل کاروانهای زیارتی بوده که ثبت نام، مصاحبه و پذیرش گردیده اند که قطع به یقین ، آموزش دیدن راهنمایان کاروانهای زیارتی در یک مرکز دانشگاهی و کلاسیک و در رشته مرتبط سبب خواهد گردید زائرین گرانقدر از ثمرات آن در سفرهای زیارتی بیش از پیش بهره مند شوند.

    *جهت حفظ روحیه معنوی زائران در سفرهای زیارتی چه برنامه هایی انجام داده اید تا این روحیه معنوی در آنان و خانواده شان محفوظ بماند؟

     الحمد لله زائرین استان خراسان جنوبی از بعد معنوی جزء با روحیه ترین زائران اعزامی ایران به سفرهای زیارتی بوده که مصادیق بارز این روحیه معنوی را میتوان در                     کمک یک میلیارد ریالی زائرین اعزامی حج تمتع91 استان به احداث اولین مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی شرق کشور و یا اهدای کمکهای نقدی و غیرنقدی زائرین اعزامی عتبات عالیات به امر بازسازی عتبات عالیات که بیش از 450میلیون ریال در یکسال اخیرمیباشد اشاره نمود. در زمینه ایجاد وحفظ روحیه معنوی زائرین در سفرهای زیارتی سعی گردیده تکریم زائرین گرانقدر از زمان ثبت نام در دفتر زیارتی و کاروان سرلوحه کاراین مدیرت و کارگزاران قرار گرفته و در ایجاد فضایی آمیخته به امورات معنوی برای زائرین بویژه در جلسات آموزشی سعی گردیده است. ز طرفی با تزریق عوامل انسانی با ایمان ، با خلوص و کارامد به کاروانها شامل مدیر و روحانی، اطمینان لازم را در زائرین از بابت داشتن راهنمایانی آگاه به امور و مقید ایجاد میگردد تا در زمینه امورات زیارتی سفر با بهره گیری از دانسته های مدیر و روحانی کاروان و در آرامش فیض لازم را زائرین عزیز از سفر ببرند.

    برگزاری جلسات آموزشی قبل و حین سفر توسط مدیران و روحانیون محترم کاروان و کوشش های روحانیون محترم کاروانها در جهت ایجاد و حفظ روحیه معنوی زائرین نظیر تلاش در جهت تحکیم مبانی اعتقادی زائران و پاسخ به شبهات آنان ، تبیین راههای اصلاح نفس و خودسازی برای زائران ، اعلام برنامه های ارتباط با خدا در کاروان، بیان بایدها و نبایدهای اخلاقی قبل از سفر، در طول سفر و پس از سفرو انجام فعالیتهای فوق برنامهمانند ختم قرآن، ختم صلوات، روزه های مستحبی، آشنا ساختن آنان با سیرة معصومین علیهم السلام و الهام گیری از آن بزرگواران و .. تلاشهایی است که در جهت پاسخ به نیازهای معنوی زائران در کاروانها انجام می پذیرد.

    ضمن اینکه تلاش می گردد این فضای معنوی در مدت ارتباط با زائر خانواده شان سرایت گردیده و این روحیه معنوی زائر مادام پس از سفر در وی حفظ شده و با همین روحیه به امورات زندگی شخصی خود بپردازد.لذا سازمان حج و زیارت و این مدیریت اعزام زائر به سفر زیارتی را پایان وظیفه خود ندانسته و سعی نموده پس از بازگشت زائر نیز این ارتباط معنوی را حفظ نماید.لذا در مراسمات و برنامه های که همه ساله برگزار میگردد از جمله در هفته حج و همچنین دعای عرفه از زائرین اعزامی سالهای گذشته از طرق مختلف جهت شرکت و لبیک دوباره با معبود دعوت میگردد.

    *نظر به فعالیت هایی که توسط شرکتها و دفاتر خارج از برنامه های سازمان برای جذب و اعزام زائر صورت میگیرد چه نظری دارید و پیشنهاد شما برای شهروندان در این زمینه چه می باشد؟

    همانگونه که اشاره شد برخی افراد بصورت غیرمجاز و خارج از پوشش و نظارت سازمان حج وزیارت با سوء استفاده از احساسات پاک مردم نسبت به سفرهای زیارتی مبادرت به ثبت نام و اعزام زائرین در نقاط مختلف استان نموده که پس از بازگشت زائرین از سفرشکوائیه های آنان از خدمات نامناسب ارائه شده به آنان در طول سفر به این مدیریت واصل میگردد.از معایب این امرمیتوان به ثبت نام زائر در مکانهای نامناسب نظیر بنگاه و..، مشخص نبودن زمان اعزام و سرگردانی زائرین ، عدم پوشش بیمه ای مناسب ، عدم همراهی روحانیون و مدیر واجد شرایط با اینگونه کاروانها ، عبور زائرین از مسیرهای ناامن و تأیید نشده ، نبود لیست و آماری در سازمان حج و زیارت در صورت بروز حوادث تروریستی و سوانح رانندگی و... برای زائرین،عدم رسیدن زائر به حقوق خود در صورت تضییع حق وی و.....اشاره نمود که کیفیت و کمیت اینگونه اعزامها قابل مقایسه با اعزام زائرین از طریق سازمان حج و زیارت که به موجب قانون متولی اصلی اعزام زائرین به کشورهای عربستان، عراق و سوریه شناخته میشود نمی باشد.

    لذا توصیه اینجانب به مردم عزیز استان اینست که به شدت مراقب اینگونه افراد غیرمجاز بوده و در صورتیکه قصد تشرف به سفر زیارتی حج، عمره و عتبات دارند موضوع اعزام را فقط از طریق حج و زیارت و دفاتر زیارتی مجاز در سراسر استان پیگیری و اقدام نمایند      و در صورت مشاهده و برخورد با زائربران غیرمجاز مراتب را جهت پیگیری از مراجع انتظامی و قضایی به این مدیرت منعکس نمایند.

    *نظر به جایگاه خاصی که سفرهای معنوی عمره و عتبات در جوانان خصوصا زوجهای جوان دارد شما در این خصوص چه برنامه ویژه ای برای جذب و کیفیت بخشی این سفرها داشته و دارید؟

    سازمان حج وزیارت همه ساله سهمیه ای را برای اعزام خارج از نوبت زوجین جوان به عمره مفرده پیش بینی نموده تا بتوانند این زوجها زندگی خود را با معنویت حاصل از زیارت خانه خدا و الگوپذیری از زندگی ائمه معصوم آغاز نمایند. البته این امر تابع بخشنامه ابلاغی سازمان متبوع بوده که سهمیه های اعلامی بصورت محدود و مشخص و بر اساس زمان عقد زوجین در یکسال اخیر تعیین میگردد و پس از ثبت نام زوجهای واجد شرایط در سایت مربوطه اولویت های اعزام به صورت قرعه کشی مشخص شده و جهت اعزام در کاروانها ثبت نام می نمایند.

    در خصوص عتبات نیز زوجین جوانی که قصد زیارت عتبات عالیات را قبل از شروع زندگی خود دارند با مراجعه به دفاتر زیارتی و حج و زیارت بدون نوبت می توانند در کاروانها ثبت نام نموده و اعزام گردند.

    *با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و اعلام سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی سیاستگذاری آن مدیریت در اجرایی کردن این فرمان معظم له چه بوده است؟

    با عنایت به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، سازمان حج و زیارت کشور بیش از 50 درصد از مایحتاج زائرین اعزامی به عمره و تمتع را از داخل کشور تهیه و به کشور عربستان ارسال نمودهکه در این خصوص این مدیریت نیز با همکاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، سازمان جهاد کشاورزی استان و اتاق بازرگانی اقدام به فراخوان از تولیدکنندگان محصولات داخل استان مانند زرشک ، زعفران و خشکبار و معرفی افراد به سازمان متبوع جهت تهیه برخی اقلام زائرین با توجه به فرمایش معظم له نمود از طرفی این مدیریت نسبت به اخذ نظرات کارگزاران زیارتی استان در زمینه راهکارهای جلوگیری از قاچاق ارز ،حمایت از تولیدات داخلی در حوزه حج و زیارت اقدام که پس از جمع بندی توسط استانداری خراسان جنوبی جهت بررسی و اجرا به سازمان متبوع و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ارسال گردیده است. ضمن اینکه در جلسات آموزشی زائرین موضوع پرهیز از بازارگردی جهت خرید سوغات و عدم خرید کالاهای خارجی و الهام پذیری از فرمایشات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید توسط مدیران و روحانیون محترم کاروانها به زائرین به طور مکرر یادآوری میگردد و در این خصوص جلساتی با دبیر شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برگزار شده و برکات خوبی را در پی داشته است.

    *نظر شما راجع به خرید زائرین و به تعبیری بازاری و بازآری چه توصیه هایی به زائرین دارید؟

    مقام معظم رهبری نیز دراین خصوص بیانات و توصیه های فراوانی را به زائرین عزیز فرموده اند و با بد دانستن بازارگردی آنرا سبک شدن مردم دانسته اند لذا از زائرین نیز انتظارمی رود که از بازارگردی های بی جا که در شان و صلاح زائرین بعنوان سفیران انقلاب اسلامی نمی باشد پرهیز کنند و همانطور که ایت ا... مکارم شیرازی حفظه ا... فرمودند زائرین در این سفر می بایست به دنبال چیزی باشند که در هیج جای دنیا پیدا نمی شود نه به دنبال چیزی که در همه جا پیدا می شود و این امر می بایست سرلوحه کار زائرین قرار گیرد. لذا با توجه به اینکه سال جاری توسط مقام معظم رهبری به سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری گردیده از خرید جنس های بی کیفیت خارجی زائرین عزیز بپرهیزند و اگر هم قصد خرید دارند پیشنهاد بنده اینست که سوغات سفر خود را داخل استان تهیه نمایند و بنوعی فرمایش معظم له را در حمایت از تولیدات داخلی نیز عملی نماییم.

    *در مدرسه حج چه پیشنهاداتی جهت کسب فیوضات معنوی آن سرزمین برای زائرین دارید؟

    هر ساله میلیونها زائر از جمهوری اسلامی ایران با هدف کسب بهره های معنوی به سفرهای زیارتی حج،عمره و عتبات عالیات مشرف میشوند و در کنار سایر مسلمانان جهان جمع گردیده و تقرب خدا را می جویند. زائرین ایرانی بعنوان سفیران انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی جدای از سایر مسلمانان جهان برعهده دارند و آن نیز ارائه الگوی یک مسلمان ایرانی بعنوان ادامه دهنده راه سلمان فارسی صحابی پیامبر(ص) می باشد.

    شمار بالای زائران از یک سو و انگیزهمعنوی آنان از سوی دیگر، فرصت بسیار مناسب و ظرفیت بسیار بالایی را برای تهذیب و طهارت اخلاقی ، معنوی و ارتقا و تعالی روحی فراهم میآورد و زمینهای را برای فرهنگ سازی معنوی در سطح جامعه در اختیار میگذارد. از این رو با یک برنامهریزی هدفمند، منسجم و پایدار میتوان ، جمعیت انبوهی از افراد جامعه را بر سر سفره ای گسترده که همان معرفت یابی، طهارت روحی و ارتقای معنوی است گرد هم آورد. طبیعتاً در این چنین برنامهای سهم خانواده های زائران باید مدّنظر باشد. زائران گرامی، که خداوند توفیق سفر های زیارتی را نصیب آنان می گرداند شایسته است این فرصت را غنیمت شمرده و با برنامهریزی مناسب از تمام لحظات قبل، حین و بعد از این سفر بهرهبرداری معنوی کنند. 

    سفرهای معنوی این ظرفیت عظیم را دارد که زائر، راهی برای سلوک معنوی و عرفانی خود بگشاید. البته مشروط بر آنکه مراقبتهای روحی ـ اخلاقی و رفتاری متناسب با آن را از قبل از سفر تا پس از سفر مدنظر داشته باشد. با توجه به متفاوت بودن شرایط و وضعیت افراد، هر زائر میتواند به فراخور موقعیت، انگیزه و توان خود به برنامه های فرهنگی عمل کند لذا پیشنهاد می گردد زائرین به جهت کسب فیوضات معنوی بیشتر از سفر آمادگی لازم در جهات مختلف معنوی ـ معرفتی ـ روحی را برای عزیمت به سفرهای زیارتی در خود ایجاد نمایند.

    تقویت ایمان و رغبت بیشتر به عبادت و بندگی، افزایش معرفت و محبت نسبت به اولیای دین،کسب آگاهی دربارة مسائل سفر و موضوعات مربوط به آن ، بهرهگیری از فرصت های معنوی سفر، همراهی و همکاری با مسؤولین و اعضای کاروان، مراعات حال همسفران و سایر زائران و مسلمانان ،توجه به هویت و افتخارات مذهبی و انقلابی و حفظ آنها، احترام به مقررات کشور میزبان و رعایت آنها ، شرکت در برنامه های عمومی، حفظ و استمرار دستاوردهای سفر موارد قابل ذکری می باشد که به پربارتر گردیدن ابعاد معنوی سفر برای زائرن کمک می نماید.

    افزایش دفاتر شرکتهای خدمات زیارتی و نمایندگی دفاتر زیارتی از 14 دفتر به30 دفتر و نمایندگی ، اعزام سالیانه حدود250 نفرکادر اجرایی هتل و آشپزخانه های مرکزی حج و عمره ، تأسیس مرکز علمی کاربردی حج و زیارت استان ، برگزاری حدود 42 هزار نفر ساعت آموزش حضوری همه ساله جهت کارگزاران کاروانها از جمله اقدامات مهم مدیریت حج و زیارت استان می باشد.

     

    *موقعیت و جایگاه مدیریت و کارگزاران حج استان را در سازمان حج و زیارت و استانهای همجوار و هم سطح چگونه می بینی و عملکرد استان را در محدوده خدمتی توضیح دهید؟

    در حال حاضر استان خراسان جنوبی در مقوله حج و زیارت درردیف استانهای برتر کشور به لحاظ میزان اعزام زائر با توجه به جمعیت آن ، کیفیت و کمیت بالای خدمات دهی به زائرین در زمینه حمل و نقل ، پذیرایی در حوزه مربوطه می باشد.

    راه اندازی مجدد پروازهای عمره، پروازهای مستقیم بیرجند بغداد و بیرجند دمشق به قصد عتبات عالیات عراق و سوریه از سال 1389، تأسیس مرکز علمی کاربردی حج و زیارت استان خراسان جنوبی، استقلال نمایندگی بعثه منقام معظم رهبری در امور حج و زیارت،اعزام سالیانه حدود250 نفرکادر اجرایی هتل و آشپزخانه های مرکزی حج و عمره،اعزام مدیر مجموعه، مدیریت آشپزخانه مرکزی عمره، اداره 2 هتل بزرگ مکه توسط کارگزاران این استان، برپایی همه ساله نمایشگاه بزرگ حج همزمان با هفته حج ،شناسایی و افزایش نیروهای تحصیلکرده و کارآمد در حوزه زیارتی از 700 به بیش از 1000 نفر،برگزاری حدود 42 هزار نفر ساعت آموزش حضوری همه ساله جهت کارگزاران کاروانها ، جذب روحانیون ومداحان جوان وعلاقمند به حج و زیارت و افزایش تعداد روحانیون و مداحان کاروانهای زیارتی از140 نفر به 400 نفر، افزایش دفاتر شرکتهای خدمات زیارتی و نمایندگی دفاتر زیارتی به30 دفتر و نمایندگی به جهت ارائه خدمات زیارتی آسان به زائرین سراسر استان از جمله سرایان ، بشرویه ، سربیشه ، نهبندان ، درمیان ،آرین شهر،آیسک،،سه قلعه،بخش درح و بخش قهستان و این در حالیست که تا قبل از سال 89 دفاتر و شرکتهای زیارتی تنها در شهرستانهای بیرجند ، قاین و فردوس مستقر بوده و سایر شهرستانهای استان فاقد دفتر و نمایندگی زیارتی بودند.

    برگزاری همایش های متعدد هم اندیشی در مرکـز استان و سایر شهرستانها باهدف شناسایی راهکارهای ارتقاء سطح خدمت رسانی به زائرین، برگزاری گردهمایی زائرین حج ، عمره و عتبات عالیات بطور میانگین هفته ای یکبار در مرکز و شهرستانهای استان و تشکیل اتاق فکر حج ، عمره ، عتبات و سوریه و دریافت نظرات و پیشنهادات صاحبنظران و تطبیق با امور زیارتی در راستای برطرف کردن مشکلات احتمالی در این زمینه از موارد و دستاوردهایی می باشد که به همت امام جمعه محترم، استاندار معزز، این مدیریت و کارگزاران زیارتی استان و دیگر مسئولین دلسوز محقق شده است.

  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • يكشنبه ۲ مهر ۹۱

    تغییر مکان نمایشگاه حج و زیارت متناسب با رویکرد کار انجام می شود

    مدیر حج و زیارت در افتتاح نمایشگاه حج استان:
    تغییر مکان نمایشگاه حج و زیارت متناسب با رویکرد کار انجام می شود

    تغییر مکان هر ساله نمایشگاه حج و زیارت استان براساس رویکرد بازسازی فضا انجام می شود. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی روز گذشته در حاشیه برپایی نمایشگاه حج و زیارت با اعلام این که ایننمایشگاه در قالب 25 غرفه از 29 تا 31 شهریور پذیرای بازدیدکنندگان است درباره علت
    تغییر مکان نمایشگاه در 4 سال برپایی آن افزود: در 2 سال اول چون جلوه هایی از مکه و مدینه در قالب نمایشگاه ارائه شد نیازمند ساختار مناسبی بودیم که در حسینیه امام رضا(ع) و هیئت حسینی بیرجند وجود داشت و سال بعد هم جلوه های عرفات، مشعر، منی و قربانگاه، متناسب با فضای مصلای المهدی(عج) در قالب نمایشگاه عرضه شد. «نوفرستی» افزود: امسال چون نمایشگاه با رویکرد فرهنگی و با شعار «حج، همبستگی و مسئولیت اسلامی» برگزار می شود از طرفی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تاکید شده است این نمایشگاه در آستان مبارک شهدای باقریه بیرجند و در قالب آیات و روایات برپا شد و غرفه های خیران سلامت، دانش آموزان، دانشجویان و استادان عمره گزار، عفاف و حجاب و... در نمایشگاه دایر است.
  • ۰
  • نظرات [ ۰ ]
    • مهدی نوفرستی
    • يكشنبه ۲ مهر ۹۱
    وبلاگ صدای نوفرست با انتشار اخبار نوفرستی های اقصی نقاط کشور هدف اطـــلاع رسانی را در حـــوزه های فرهـــنگی، ورزشی و ... دارد.
    مطالب این وبـــــــلاگ با همکاری اهالی محترم روستای نوفرست منتشر می شود.
    موضوعات
    آرشیو مطالب