مدیر جهاد کشاورزی بیرجند با این توضیح گفت: 91 طرح با اعتبار 338 میلیارد و 595 میلیون ریال در دست بررسی است و علاوه بر این 69 طرح هم برگشت کرده که میزان تسهیلات آن 269 میلیارد و 742 میلیون ریال است. عمده علت برگشت این طرح ها به گفته «نوفرستی»، ناتوانی متقاضیان در تامین وثیقه و بدهی به سیستم بانکی است که از مشکلات جذب تسهیلات نیز می باشد اما در حال حاضر روند جذب تسهیلات روان بوده و مشکلی نیست.

وی افزود: شهرستان بیرجند در سال 90 از تسهیلات کارگروه توسعه بخش کشاورزی 200 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود 7 درصد داشت که بازپرداخت آن 7 ساله (یک سال دوران ساخت و یک سال هم دوران نقاهت) است.

وی طرح های متقاضی دریافت تسهیلات را در بخش های زراعی، باغی، دامی، صنایع کشاورزی و... عنوان کرد و ادامه داد: سال قبل هم شهرستان بیرجند از این تسهیلات 150 میلیارد ریال سهم داشت که نرخ سود آن 13 درصد و بازپرداخت 17 ساله است. مهلت جذب تسهیلات سال های 90 و 91 به گفته وی تا پایان شهریور امسال است و تاکنون 12 پروژه با اشتغال زایی 12 نفر به بهره برداری رسیده است. «نوفرستی» احداث گلخانه هیدروپونیک 5 هکتاری را از شاخص ترین پروژه های تسهیلاتی از محل طرح توسعه بخش کشاورزی نام برد که اشتغال زایی مستقیم برای 58 نفر را به دنبال دارد. این پروژه هم به گفته وی با 126 میلیارد و 655 میلیون ریال تسهیلات به تصویب کارگروه توسعه استان رسیده و در حال طی کردن مراحل بانکی است.

منبع: خراسان نیوز