فاجعه ناگوار

بهمن ماه سال گذشته در چنین روزی ۲۰شهروند مشهدی که همگی بازنشسته بودند به همراه خانواده های شان یک فروند اتوبوس دریایی را کرایه کردند تا با آن از جاذبه های گردشگری جزایر قشم و هرمز بازدید کنند. اتوبوس دریایی با ۲۲سرنشین از جمله ناخدا و کمک او ساعت ۸:۳۰صبح روز یکم بهمن ماه پارسال از اسکله شهید حقانی بندرعباس به سمت جزیره هرمز به راه افتاد. مسافران اتوبوس پس از گشت و گذار در جزیره هرمز ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر همان روز دوباره سوار اتوبوس دریایی مذکور شدند تا به بندرعباس بازگردند اما در بین راه شناور مذکور به دلیل تمام شدن بنزین آن از حرکت بازایستاد و اتوبوس و مسافران آن در میان امواج متلاطم دریا رها شدند.

بالاخره امداد رسید اما...

تا این که پس از ۲ساعت، در تاریکی هوا و پس از تماس های مکرر با اسکله شناور امدادی از راه رسید که هنگام امدادرسانی این شناور، اتوبوس دریایی غرق شد و ۱۶تن از مسافران آن که ۱۵نفر گردشگر مشهدی بودند غرق شدند و فقط ۴نفر نجات یافتند.

شکایت بازماندگان

پس از این فاجعه بازماندگان آن شکایتی را به مقامات قضایی هرمزگان تقدیم کردند. حدود ۶ماه پیش از سوی شعبه ۱۱ بازپرسی بندرعباس به ریاست قاضی امانی هیئتی ۳نفره به مشهد سفر کرد تا با تحقیق از بازماندگان حادثه نظر کارشناسی خود را به دستگاه قضایی اعلام کند.

در جلسه هیئت که خبرنگار خراسان هم حضور داشت، اجاقی، کارشناس دادگستری بندرعباس به تفصیل از بازماندگان حادثه شامل خانم تاج اعظم بهادری، محمد نظم آرا، مهدینوفرستیو حسن مرادیان پرس و جو و درخواست کرد تا چگونگی وقوع این فاجعه را شرح دهند.

افراد یاد شده نیز به سوالات مختلف هیئت کارشناسی پاسخ دادند و همه چیز فیلمبرداری شد.

اکنون ۵ماه از زمان اعزام هیئت کارشناسی به مشهد و یک سال از وقوع حادثه می گذرد.

بازماندگان ناراضی اند

خانم تاج اعظم بهادری که همسرش را در این حادثه از دست داده و خودش هم پس از پرتاب خویش به دریا نجات یافته است از روند کند رسیدگی به پرونده گلایه دارد و می گوید قصد داریم تا همگی به دادگستری بندرعباس برویم و نسبت به بی تفاوتی مسئولان و روند کند رسیدگی مسئولان مربوطه اعتراض کنیم.

محمدنوفرستیجوان ۱۷ساله ای که پدرومادرش را در این فاجعه از دست داده و او نیز پس از پرت کردن خود به دریا نجات یافته است به خراسان می گوید: یک سال است که مدام کابوس می بینم، با خود گفتم شاید با مجازات عاملان و مقصران حادثه اندکی از لحاظ روحی و روانی بهبود یابم اما هنوز با همه دوندگی ها هیچ نتیجه ای عایدمان نشده است.

خدا می داند که بر ما 2 نفر چه گذشته است

وی افزود: من و خواهر ۷ساله ام با پدربزرگ مان زندگی می کنیم و خدا می داند که بر ما ۲نفر چه می گذرد! خانواده های سایر بازماندگان و بعضی از نجات یافتگان حادثه نظیر محمد نظم آرا و مرادیان و خانواده های پیرعطا، صالحی زاده، کمیلی و طباطبایی نیز در گفت وگو با خراسان خواستار تسریع در رسیدگی به این پرونده و مجازات مقصران آن شدند.

این خانواده ها حتی ۲تن از وکلای مجرب را به منظور پیگیری استخدام کرده اند که با تمام این پیگیری ها هنوز پرونده به نتیجه مشخصی نرسیده است.

من گزارشم را ارائه کرده ام

در همین حال اجاقی رئیس هیئت ۳نفره دادگستری هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار ما پیرامون وضعیت پرونده می گوید: من در سفری که به مشهد داشتم و شما شاهد بودید تحقیقاتم را به پایان بردم که نتیجه آن ۳۷۴صفحه گزارش شد که مستندات آن را نیز ارائه کردم. وی افزود: من در آن گزارش به میزان ۷۰درصد سازمان بنادر هرمزگان را مقصر اعلام کردم و ۳۰درصد نیز ناخدا را، اما پس از ارائه گزارشم به شعبه بازپرسی دادگستری بندرعباس سازمان بنادر به این رای اعتراض کرد که نتیجه این اعتراض منجر به این شد که هیئت ۵نفره دیگری مجددا در مورد ماجرا تحقیق کرده و گزارش خود را اعلام نموده و مقصران و درصد آن را مشخص کند.

او افزود: ۳۷۴صفحه گزارش خود را به آن هیئت تقدیم کردم و آن ها ۲۵روز است که کار خود را آغاز کرده اند.

تا 2 ماه دیگر رای صادر می شود

وی در مورد روند رسیدگی به پرونده پس از ارائه مستندات اولیه به هیئت ۵نفره هم گفت: پرونده اکنون در شعبه بازپرسی است و پس از اعلام نتیجه گزارش هیئت ۵نفره به دادگاه ارسال می شود و انتظار می رود تا ۲ماه دیگر رای این پرونده صادر شود.

خراسان رضوی - مورخ یکشنبه1391/11/01شماره انتشار 18321
نویسنده: حمیدرضا ناسخ info@khorasannews.com