یکی دیگر از بانوان نیز جلو می آید و از مشکلات روستا می گوید: مردم این روستا از امکلانات رفاهی بی بهره اند.

به طوری که حتی حمام عمومی نیز تعطیل است حداقل احداث یک پارک کوچک می تواند در روحیه اهالی روستا و کودکان مفید باشد.

وی به بیکاری مردم به خصوص جوانان اشاره می کند و می افزاید: به دلیل نداشتن کشاورزی و دامداری پر رونق اکثر جوانان این روستا بیکار بوده و به شهرها مهاجرت کرده اند.

از آن ها خداحافظی می کنیم و به راه خود ادامه می دهیم. خودروی کانون کودکان و نوجوانان جلوی در حسینیه می ایستد و کودکان خندان با کتاب های در دست به طرف آن می دوند. دور ماشین حلقه می زنند و کتاب هایی که به طور نامنظم در طبقات خودروی سیار مخصوص کانون چیده شده است را یکی پس از دیگری انتخاب می کنند.

آقای نادی همه را به صف می کند و کودکان کتاب ها را به دست می گیرند و به نوبت قسمتی از کتاب را روخوانی می کنند.

دوباره کوچه های گلی را یکی پس از دیگری طی می کنیم جوی وسط کوچه و ساخت‌وسازهای جدید بالای روستا از دور نمایان است.

به نانوایی نزدیک می شویم این جا هم صف نان است.

گویی این صف های طویل روستاییان را هم اسیر کرده اند.

متصدی نانوایی از کمبود آرد گلایه دارد و می گوید: فقط یک نانوایی در نوفرست وجود دارد که به دلیل کیفیت مطلوب نان حتی کفاف مردم روستا و میهمانان را نمی کند.

از برج 6، سال گذشته سهمیه ما کاهش یافته است. وی سرشماری جدید جمعیت را ناقص می داند و ادامه می دهد سرشماری نادرست باعث شده سهمیه آرد به صورت کامل دریافت نشده و آن مقدار هم با تاخیر به روستا می رسد.دهیار روستای نوفرست هم در خصوص موقعیت جغرافیایی این روستا گفت: این روستا در فاصله 24 کیلومتری شرق بیرجند در جاده زاهدان واقع است.

بشیری جمعیت روستا را بالغ بر 800 نفر در قالب 200 خانوار عنوان کرد و افزود: متاسفانه وجود خشکسالی مداوم در چند سال اخیر باعث مهاجرت جمعیت بسیاری از جوانان روستا بوده است اما اخیرا چند زوج جوان در روستا ساکن شده اند.

وی عمده محصولات کشاورزی روستا را زعفران، زرشک و گردو دانست و ادامه داد: محصولات کشاورزی روستا از لحاظ کیفیت از مرغوبیت بالایی برخوردارند.

وی در رابطه با آب کشاورزی روستا گفت: به دلیل خشکسالی، آب کشاورزی مردم به حداقل ممکن رسیده است و عملا کشاورزی را با مشکل تعطیلی مواجه کرده است و در این میان آن عده از اهالی که از وضعیت مالی مطلوب تری برخوردارند با مراجعه به جهاد کشاورزی و خرید آب، تانکر به مزارع خود آب رسانی می کنند.

وی با اشاره به آلودگی آب روستایی نوفرست در چند ماه گذشته افزود: آب آشامیدنی مردم از قنات‌های روستا تامین می شوند که قنات آلوده در حال حاضر خشک شده و اهالی از آب آلوده استفاده نمی کنند.

بشیری اظهار داشت: در حال حاضر اهالی آب آشامیدنی خود را از 2 قنات که در فاصله 2 کیلومتری روستا واقع اند تامین می کنند.

وی در خصوص وضعیت بهداشتی آب قنات ها گفت: خوشبختانه آب این قنات ها کلرزنی شده و از وضعیت بهداشتی مطلوبی برخوردار است.

وی همچنین به وجود آب لوله کشی در منازل روستایی اشاره کرد و افزود: این آب تنها برای مصارف خانگی استفاده می شود.

وی عمده مشکلات روستا را کمبود سهمیه آرد اهالی دانست و افزود: در حال حاضر سهمیه آرد روستای نوفرست، 3 کیسه آرد در هر روز برای نانوایی است که این میزان پاسخگوی نیاز اهالی نمی باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به جمعیت بالای این روستا و همچنین وجود اردوگاه شهید بهشتی در آن این مقدار بسیار کم می باشد و اهالی را در برابر تقاضای نان میهمانان روستا شرمنده می کند.

وی ادامه داد: در این خصوص تاکنون پیگیری های بسیاری با فرمانداری و بخشداری شهرستان انجام شد اما به رغم تلاش بسیار در خصوص افزایش سهمیه آرد روستا این تلاش ها بی نتیجه مانده اند.

وی گفت: متاسفانه اکثر اهالی برای تهیه نان مورد نیاز به روستاها یا شهر مراجعه کرده و در این میان، افراد کهنسال و مسن با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

دهیار روستای نوفرست افزود: به دلیل رکود کشاورزی در روستا، اکثر جوانان نوفرست یا بیکار هستند و یا برای کارگری به شهر مهاجرت می کنند.

وی از جمله پروژه های اشتغال زایی به احداث کارخانه بسته بندی محصولات در ابتدای روستا با پیش بینی اشتغال زایی حداقل 20 نفر و احداث کارخانه MDF در داخل روستا اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد.

وی شغل اکثر زنان روستایی را قالیبافی عنوان کرده و افزود: زنان روستایی دوشادوش مردان در امر کشاورزی سهیم بوده و در جمع آوری محصولات دخالت دارند.

بشیری وضعیت بهداشتی درمانی روستا را نامطلوب دانسته و گفت: با وجود خانه بهداشت در این روستا، تنها یک پزشک عمومی در روستا در رفت و آمد است که روزهای خاصی از هفته به مداوای بیماران می پردازد و در سایر روزها تا ساعت اداری تنها بهداشتیار در خانه بهداشت مستقر است.

وی اضافه کرد: اهالی برای جزئی ترین موارد درمان و تزریق آمپول به جز ساعت اداری مجبورند به شهر رفته و هزینه بسیاری را متحمل شوند.

وی خاطر نشان کرد: روستای نوفرست دارای سه جاده ورودی در ابتدا، وسط و انتهای روستاست و دو جاده که به جاده اصلی زاهدان بیرجند منتهی می شوند، آسفالت بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردارند و جاده دیگر به دلیل این که قسمتی از آن از مسیر رودخانه نوفرست عبور می کند، کم تردد بوده و خاکی می باشد.

بشیری وضعیت آنتن دهی تلویزیون و تلفن همراه را در روستا رضایت مند عنوان کرد و گفت: در خصوص امواج رادیویی نیز نوفرست مشکل خاصی ندارد.

وی از پروژه های عمرانی در دست اجرای این دهیاری به احداث سالن چند منظوره در ابتدای روستای نوفرست با اعتبار 400 میلیون ریال اشاره کرد.

وی ادامه داد: از این میزان بالغ بر 200 میلیون ریال از محل اعتبارات جاری استانداری تامین شده است و این پروژه از پیشرفت 60 درصدی برخوردار است.

وی از دیگر پروژه های عمرانی به احداث خانه عالم با اعتبار 500 میلیون و پیشرفت فیزیکی 50 درصدی و حصارکشی مزار شهدا با اعتبار 100 میلیون ریال اشاره کرد.

دهیار در پایان با اشاره به روند خشکسالی های اخیر گفت: درخت های روستا در نتیجه این امر خشک شده و باعث افزایش کرم های خراط در میانه درختان شده است که با پیگیری های انجام شده در صدد قطع درختان گردو و توت روستا هستیم.