مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمار بانک ملی 19 هزار نفر در استان در نوبت حج تمتع و بیش از 114 هزار نفر در نوبت حج عمره هستند.

به گزارش خبرنگار خاورستان؛ ابوالفضل نوفرستی مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل موارد سیاسی برگزاری حج ایران لغو شده است تصریح کرد: به طور معمول هر سال بین یک هزار و 100 تا یک هزار و 400 نفر به حج تمتع اعزام می شدند.

 

وی افزود: قرار بود در سال جاری بیش از یک هزار و 350 نفر به حج تمتع اعزام شوند.

 

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک ملی 19 هزار نفر در استان در نوبت حج تمتع هستند اظهارکرد: معمولا آمار حج عمره شش برابر آمار حج تمتع است که با این حساب بیش از 114 هزار نفر در استان هم در نوبت حج عمره قرار دارند.

 

نوفرستی گفت: خراسان جنوبی برخلاف مسافت طولانی با مرز اما یکی از استان هایی دارای پتانسیل بالا در زمینه عتبات است.

 

وی افزود: خراسان جنوبی تنها یک درصد از جمعیت کشور را دارد اما 2.5 درصد زائر کشور در حج عمره و تمتع را به خود اختصاص داده است. همچنین استان در آمار زائران عتبات هم رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در هر هفته بین 10 تا 12 کاروان 40 نفره زمینی و یک پرواز 120 نفره به عتبات اعزام می شوند گفت: بر این اساس از ابتدای سال تاکنون 3 هزار و 412 نفر از مسیر زمینی و یک هزار و 303 نفر هم از مسیر هوایی به عتبات اعزام شده اند که جمع دو آمار 4 هزار و 715 نفر می شود.

 

نوفرستی بیان کرد: با توجه به لغو سفرهای حج، استقبال مردم نسبت به عتبات عالیات بسیار زیاد و چشمگیر شده است.

 

وی افزود: برای سفرهای عتبات عالیات در سال جاری بسته های ویژه ای را در نظر گرفتیم که زائران می توانند بنا به درخواست خودشان به سفرهای 7 روزه، 14 روزه و 21 روزه اعزام شوند.

 

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی یکی از دردهای حج و زیارت را اعزام آزاد و غیر مجاز زائران به عتبات است گفت: متاسفانه برخی از افراد از مجاز بودن این کاروان ها اطلاعی ندارند در حالی که این کاروان ها هیچ کدام از موارد تامین امنیت، بهداشت پزشکی، محل اقامتف تغذیه و ... را متعهد نمی شوند و این موضوع سبب بروز مشکلاتی برای زائران می شود.

 

نوفرستی با بیان اینکه در سطح کشور هزاران پرونده برای کاروان های غیرمجاز عتبات تشکیل شده است تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در استان ما بخصوص در روستاها و جلسات قرآن خانگی خانم ها مطرح می شود.

 

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود 400 نفر به صورت غیر مجاز به عتبات اعزام شدند و در این زمینه 16 فرد متخلف شناسایی شدند که 7 نفر در فردوس اقدام به این عمل غیرمجاز کرده اند.

 

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی اظهارکرد: در ماه مبارک رمضان هم استقبال برای عتبات عالیات بسیار کاهش یافته به طوری که اعزام از طریق پرواز به کلی حذف و اعزام های زمینی هم به یک کاروان در هفته کاهش یافته است.

 

نوفرستی گفت: هزینه اعزام به عتبات عالیات در ماه مبارک رمضان از یک میلیون و 600 هزار تومان به یک میلیون 300 هزار تومان کاهش یافته است.