به گزارش صدای نوفرست ابوالفضل نوفرستی مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی، با بیان اینکه سال گذشته 2هزار نفر در اربعین حضور داشتند و امسال سه برابر افزایش یافته است،گفت: امسال بیش از 9 هزار زائر خراسان جنوبی در سامانه (سماح) ثبت نام کردند و برای دریافت ویزا،نیز مدارکشان به کنسولگری عراق ارسال شد و تاکنون برای 1300 نفر ویزا آماده شده است.

 

 ابوالفضل نوفرستی گفت:زائران به مرور زمان براساس زمان خروج از مرز اعزام می شوند و تمام تلاش همکاران این است که ویزای زائران زودتر آماده گردد.

 

وی با بیان اینکه مسافت بین نجف و کربلا 80 کیلومتر و دارای  1452 ستون که طول هر ستون 50 متر است گفت: این مسیر بین 20-25 ساعت زمان یاز دارد که زائران در طول روز 7-8 ساعت پیاده روی کنند 2-3 در مسیر راه هستند.

 

مدیرکل حج و زیارت  خراسان جنوبی گفت: مشتاقان زیارت به نجف،  از باب الساعه حرم حضرت علی (ع) وارد می شوند و از کنار خیابان امام زین العابدین به بزرگراه کربلا می روند و بعد از طی مسیر  75-80 کیلومتری به حرم حضرت ابوالفضل می رسند.

 

نوفرستی با توصیه زائران که از طلوع آفتاب  تا مغرب پیاده روی انجام دهند و شبها پیاده روی نکنند گفت: برای اینکه امکان گم شدن زائرین وجود دارد از طریق ستونها مسیر خود را مشخص کنند اولین شب می توانند در موکب حدود ستون 500  و دومین روز 1000 بایستند.

 

وی افزود: زائران مدت طولانی پیاده روی نکنند و در نماز مغرب جایی برای خواب  درکمپ یا حسینیه ای برای خود مهیا کنند .

 

مدیرکل حج و زیارت  خراسان جنوبی افزود: مراکز افراد گمشده در کنار ستونهای  72، 335، 602، 1103 و حرم ابوالفضل  است و تقریبا هر سه کیلومتر برای گمشدگان کمپی وجود دارد.

 

نوفرستی افزود: زائران وسایل کم وزن با خودشان ببرند و غذا و آب همراه نیاورند و معمولا خشکباری چون پسته و کشمش و خرما همراه ببرند هر چند درطول مسیر کلینیک وجود دارد اما در طول مسیر استداروی اساسی برای  2-3 روز (از جمله قرص سرماخوردگی،سردرد، پماد برای باز شدن عضلات و باندکشی) لباس مناسب (جوراب،کاپشن،پوشش گوش )کرم برای تاول و عرق سوز شدن و کیسه خواب، قرآن و دعای جیبی، مداحی مورد علاقه، کفش نو و بندی همراه نبرند، شارژ و پاسپورت,به جای ساک دستی از کوله پشتی استفاده کنند .

 

 

وی با تاکید بر عدم حضور بانوان در پیاده روی اربعین ، گفت: بانوان به دلیل ازدحام جمعیت و شرایطی که ممکن است مناسب نباشد سفر به کربلا را به ایام بعد اربعینموکول نمایند البته در استان، نیز تعدادی از بانوان برای پیاده روی پبت نام کردند به بانوان شرکت کننده  توصیه هایی از جمله، چادر مناسب (ملی یا لبنانی) که بتواند کوله پشتی حمل کند و پارچه ای مشکی نرم برای حفاظت از گرما و سرما، باخود همراه داشته باشند.

 

 

 

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در طول مسیر موکب هایی برای استراحت و صرف نوشیدنی و غذا فراهم شده استگفت: لذا ائران آسوده خاطر باشند و از حمل پول زیاد خودداری کنند وتنها مقداری پول عراقی همراه داشته باشند.

 

وی گفت: هزینه سفر زائران کربلادر اربعین , از طرف کنسولگری عراق،هزینه سفر انفرادی 40 دلار و برای گروههای بین 5-10 نفری، 30 دلارتعیین شده است.

 

در پایان مدیرکل حج و زیارت  خراسان جنوبی افزود:  ستاد اربعین با تشکیل جلسه  با سازمانهای متولی تدابیری اندیشید که سازمان پایانه و مسافربری و راهنمایی و رانندگینظارتی بر اتوبوس داشته باشند تا زائرین با رضایت کامل در مراسم حضور یابند.